Smart TV’s schenden massaal de privacy van kijkers

Smart TV’s van Panasonic, LG, Philips en Sony schenden allemaal in meer of mindere mate de privacy van de kijkers bij het meten van hun kijkgedrag. Dat stelt de Consumentenbond althans in een nieuwe campagne.

Volgens de Consumentenbond blijkt dat de huidige algemene voorwaarden, waar een koper mee akkoord gaat tijdens de installatie, onduidelijk en worden verwijzingen naar het monitoren van kijkgedrag in de tekst begraven.

Zo blijkt uit onderzoek van de bond dat zowel Panasonic als LG actief bijhouden welke programma’s er bekeken worden en welke zoekopdrachten er worden gedaan op het scherm.

Ook Sony en Philips registeren het kijkgedrag, maar de Eindhovense electronicagigant gaat nog een stap verder door ook te monitoren wat er op internet en in TV-apps wordt gedaan. Daarnaast houdt het bedrijf ook bij welke films er gekeken worden.

Naast het feit dat de algemene voorwaarden haast onleesbaar zijn, is het grootste probleem van de Consumentenbond dat de gebruiker geen keus heeft. “Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun tv niet of deels niet“, aldus Bart Combee van de Consumentenbond.

Veel fabrikanten laten ook nog eens niet weten wat er precies wordt gedaan met de data die wordt bijgehouden. Het blijft daarom voor veel kijkers onduidelijk of fabrikanten wel volgens de wet met hun gegevens om gaan.