De meest populaire gebruikers op Snapchat kunnen in gaan zien hoe populair ze nu eigenlijk zijn. Het sociale medium gaat namelijk data tonen over de berichten en volgers van deze gebruikers. Zo kunnen ze gaan zien hoe vaak een bericht is bekeken en hoe lang er naar berichten wordt bekeken.
Tot nu toe werden populaire gebruikers – de sterren van het internet met miljoenen volgers op bijvoorbeeld YouTube en Instagram – hetzelfde behandeld als de gewone gebruikers op Snapchat. Ze kregen dezelfde data en inzichten over hun berichten, en dat was niet veel. Een gewone gebruiker ziet namelijk alleen hoeveel mensen een Story bekijken als die nog live staan.
Afgelopen zomer werden de populaire gebruikers geverifieerd. En nu krijgen die gebruikers, degenen die “officiële Stories” maken, veel meer data te zien over hun content. De zogenaamde influencers kunnen zien hoe vaak hun Stories zijn bekeken, hoeveel unieke gebruikers er naar keken, hoe vaak hij helemaal afgekeken wordt en hoeveel tijd er wordt besteed aan het kijken naar je Story.
Daarnaast kun je als influencer meer data bekijken over je volgers. Het gaat onder meer om het geslacht van je volgers en hoeveel mensen uit bepaalde leeftijdscategorieën je volgen. Ook kun je zien om welke onderwerpen je volgers geven en uit welke gebieden ze komen.
Adverteerders
Dit soort data kan ontzettend belangrijk zijn voor de influencers. Ze kunnen het namelijk delen met mogelijke adverteerders, die hen willen betalen om producten te promoten. Oftewel: die data is om te zetten in geld. En soms verdienen ze wel honderden of duizenden dollars per video of campagne.
En dat is weer goed nieuws voor Snapchat. Hoewel het sociale medium natuurlijk niets verdient met die deals, betekent het wel dat de sterren van het internet mogelijk meer naar hun platform komen. En met hen komen de volgers. De gebruikersaantallen stijgen dan mogelijk, en daar verdient het sociale medium wel aan.