Sociale media handelen nu sneller bij het verwijderen van haatberichten. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie dat persbureau Reuters ingezien heeft.
Facebook, Twitter, YouTube en Microsoft ondertekenden vorig jaar een vrijwillige gedragscode waarin ze beloofden binnen 24 uur in te grijpen bij racistische berichten op hun platformen.
De gedragscode kwam er nadat er bezorgdheid ontstond over de verspreiding van racistische en xenofobe inhoud op sociale media. Het aantal berichten met dat soort boodschappen nam toe na de vluchtelingencrisis en aanslagen in Europa.
Verbetering na ondertekening
Uit de evaluatie van de Europese Commissie blijkt de gedragscode zijn vruchten af te werpen. Alle betrokken bedrijven verwijderen nu sneller haatzaaiende berichten en Facebook en Twitter doen bovendien minder lang over de klachtenafhandeling.
Facebook behandelt nu 58 procent van de meldingen over haatzaaiende berichten nu binnen 24 uur. In december was dat nog 50 procent. Bij Twitter ging dat percentage omhoog van 23,5 naar 39 procent. YouTube deed het juist minder goed, blijkt uit het onderzoek van de Europese Commissie. In december werd er bij 60,8 procent van de meldingen binnen 24 uur actie ondernomen. Nu is dat nog maar 42,6 procent. Bij alle bedrijven is te zien dat er meer berichten verwijderd worden. Na 59,2 procent van de meldingen wordt een bericht verwijderd. In december was dat nog 28,2 procent het geval.
EU-Commissaris van Justitie Vera Jourova is tevreden met de resultaten. “Er zijn verschillen tussen de bedrijven, maar we kunnen objectief vaststellen dat ze het allemaal beter doen.”
Druk verder verhogen
Na de gedragscode is het nu de bedoeling van Europa om de druk op sociale media-bedrijven nóg verder op te drijven. Vorige week kwamen EU-ministers overeen dat sociale media gedwongen kunnen worden om sneller op te treden tegen haatberichten. Duitsland wil zelfs verder gaan dan de rest van Europa en bedrijven een boete tot 50 miljoen euro opleggen als ze niet aan de eisen voldoen.