Twitter, Facebook, Microsoft en YouTube beloven gezamenlijk strenger op te treden tegen haatberichten. De techbedrijven komen daarmee tegemoet aan kritiek van de Europese Commissie. Die vindt dat sociale media niet voldoen aan eerder gemaakte afspraken om terroristische berichten en haatberichten van hun platformen te weren.
De Europese Commissie vindt dat het de bedrijven onvoldoende lukt om dit soort berichten binnen 24 uur te verwijderen. De vier techbedrijven zeggen daarom samen te gaan werken en een database van dit soort berichten te gaan beheren. In die database gaan de bedrijven ‘unieke digitale vingerafdrukken’ van verwijderde terroristische beelden verzamelen. Door die vingerafdrukken met elkaar te delen, hopen de bedrijven dit soort content van hun platformen te weren.
Twitter, Facebook, Microsoft en YouTube gaan ieder onafhankelijk bepalen welke beelden en video’s ze aan de database toevoegen. De bedrijven zeggen onderling geen persoonlijke informatie van gebruikers te delen. De bedrijven blijven bovendien zeggenschap houden over het verwijderen of blokkeren van beelden op hun eigen platform.
Het Financieele Dagblad dagblad schrijft dat de bekendmaking van de samenwerking volgens de bedrijven geen directe reactie is op de kritiek van de Europese Commissie. Er is volgens de bedrijven al maanden overleg over de database, die volgens de krant begin 2017 in gebruik genomen moet worden. Daarnaast zeggen de techbedrijven te willen onderzoeken hoe andere bedrijven zich in de toekomst bij de samenwerking kunnen aansluiten.