Spotify is met ruim 5 miljoen gebruikers, ruim eenderde van de Nederlanders, de meest gebruikte en bekende muziekdienst in Nederland. Uit een onderzoek van Telecompaper, dat werd uitgevoerd tussen juli en november 2015, werden zo’n 2900 Nederlanders ondervraagd over het gebruik van verschillende muziekdiensten. Hieruit bleek dat slechts acht procent van de ondervraagden de muziekdienst Spotify niet kent.
Op een tweede plek volgt iTunes met ongeveer 3,5 miljoen gebruikers, zo’n 25 procent van de Nederlanders. Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat je daar muziek kunt downloaden in plaats van streamen. In het onderzoek liet 14 procent van de ondervraagden weten iTunes niet te kennen. De top drie wordt afgesloten door Soundcloud. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders gebruiken Soundcloud en ruim 25 procent van de Nederlanders geeft aan de dienst niet te kennen.
Slechts 6 procent van de ondervraagden geeft Apple Music te gebruiken, dat betekent dat Apple’s streamingdienst die in juni werd gelanceerd zo’n 800.000 Nederlandse gebruikers heeft. Toch gaat de dienst daarbij Deezer (5 procent), Napster (5 procent) en Rdio (2 procent) voorbij. Deze laatste is per 22 december gestopt met het aanbieden van zijn muziekstreamingsdienst.
Volgens Telecompaper is de bekendheid van Spotify, Deezer en Napster voornamelijk te danken aan de samenwerking met telecomaanbieders KPN, T-Mobile en Vodafone.