Afgelopen week vonden de Premier Business Leadership Series plaats in Amsterdam. Tijdens dit event publiceerde Tom Davenport en Jill Dyché de uitkomst van hun onderzoek naar de analyse van big data bij grote bedrijven. De uitkomst? Organisaties die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich al snel terugbetaalt.
Tijdens de Premier Business Leadership Series (PBLS) kwamen mensen uit het bedrijfsleven samen om ideeën te delen over bedrijfskritische vraagstukken, onder het motto: “Innovate, Transform and Optimise; Creating the Analytics Advantage”.
Tijdens onze gesprekken met executives van grote organisaties werd duidelijk dat big data evolutionaire mogelijkheden biedt die op termijn vele nieuwe en soms onverwachte toepassingen zullen hebben
Davenport, werkzaam bij het International Institute for Analytics en Dyché, werkzaam voor SAS, gingen voor hun rapport ‘Big Data in Big Companies’ op de koffie bij 20 multinationals om te zien hoe zij analytics toepassen om waarde te halen uit hun datastromen.
De huidige big data-initiatieven stellen bedrijven in staat uiteenlopende gegevens te analyseren – gestructureerd en ongestructureerd, uit interne en externe bronnen – en nieuwe inzichten te ontdekken. Early adopters benadrukken dat de analyse van big data zich snel terugbetaalt. Meer dan dat. Het helpt hen nieuwe zakelijke mogelijkheden te creëren en de huidige processen goedkoper, sneller en effectiever uit te voeren.
Big data is niet te ontwijken dus, zou je zeggen. Daarin geven de multinationals een eensgezinde boodschap mee : “Ze waarschuwen echter van big data niet een louter academische exercitie te maken. Het is essentieel om er direct waarde uit te halen.”, aldus Davenport.
De rest van de onderzoeksresultaten lezen? Klik hier voor het gratis rapport van Big Data in Big Companies.