Op donderdag wordt het eerste systeem ter wereld waarmee een bus op mierenzuur kan rijden onthuld door team FAST, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Dat heeft de school bekend gemaakt. Het mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit.
Het systeem, dat REX heet, zit in een kleine trailer. De trailer zit weer gekoppeld aan een elektrische bus. De energiedrager bestaat voor 99 procent uit mierenzuur, aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. De tot nu toe onbekende brandstof is ontwikkeld door het team, dat uit 35 studenten bestaat, ontwikkeld. Voordeel van mierenzuur is dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is.
Geen uitstoot
De brandstof wordt in de trailer gesplitst in waterstof en CO2. De waterstof wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. De CO2 die ontstaat wordt ook gebruikt bij de productie, waardoor er netto geen uitstoot is.
Begin 2016 werd een eerste schaalmodel dat de werking illustreerde gepresenteerd. Nu is een 42.000 keer krachtiger systeem klaar met een vermogen van 25kW. Eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk gaan rijden.