Direct na afloop van de vijftigste editie van de Super Bowl liet zender CBS al weten dat de livestream van finale van de American Football competitie alle records had overtroffen. Het is echter nu pas dat CBS een exact getal durft te noemen: 3,96 miljoen unieke kijkers. Een getal dat alle kijkcijfers voor de livestreams doet verbleken.
De Amerikaanse zender laat verder weten dat kijkers gemiddeld 101 minuten naar de livestream hebben gekeken, wat betekent dat er in totaal 401 miljoen minuten is gespendeerd op de site van CBS. Tijdens de wedstrijd werd met 315 miljoen minuten daarvan het leeuwendeel behaald. Gemiddeld keken er op dat moment zo’n 1,4 miljoen mensen per minuut via de stream.
In vergelijking met de voorgaande jaren is het aantal kijkers een absoluut record. De Super Bowl wordt sinds 2012 via een livestream uitgezonden en wist in dat eerste jaar te pieken op ‘slechts’ 1,6 miljoen kijkers. Opvallend genoeg wist CBS als enige Amerikaanse zender sinds 2012 de teller boven de 3 miljoen unieke kijkers te krijgen voor hun livestream.
Dat het aantal kijkers via een livestream verder toeneemt mag natuurlijk geen verrassing zijn. Steeds meer kijkers consumeren televisie via hun laptop, tablet of mobiel en zeker in de Verenigde Staten zijn tv-zenders bijzonder actief met het verder vergroten én nadrukkelijk aanbieden van hun streaming diensten.
Met de kijker natuurlijk als grote winnaar: het wordt ook voor televisie steeds makkelijker om te kijker waar en waarop je maar wilt.