Tales of Kenzera: ZAU is actieplatformer waar het verhaal voorrang krijgt

Je kunt de nieuwste actieplatformer van Surgent Studios vergelijken met de stevige stroom aan uitgekomen concurrenten. En vaststellen dat het niet de beste platformer van het moment is. Maar daarmee doe je Tales of Kenzera: ZAU wellicht te kort. Veels te kort, als je er voor openstaat althans.

De eerste indruk zal je sowieso niet teleurstellen: “Zau” ziet er fantastisch uit met een prachtig palet aan dynamische kleuren dat van je scherm af spat. Dat de bewegingen van de karakters niet altijd even soepel overkomen neem je voor lief tegenover de achtergrond waarop zij zich bewegen.

Beeld via Surgent Studios / Electronic Arts

Metroidvania met Afrikaanse inspiratie

Laat de futuristische stad in het Afrikaanse land Kenzara je niet afleiden van een bijzonder spirituele kern. Tales of Kenzera: ZAU is in veel opzichten het verhaal van de rouwende Zau, die in het spel leert omgaan met het verlies van zijn vader.

Zau sluit een deal met Kalunga, de god van de dood. Help drie verloren geesten over naar het hiernamaals en Zau krijgt kans zijn vader nog één keer te kunnen zien. De dialogen tussen Kalunga en Zau zijn bijzonder sterk geschreven en wist me als speler ook regelmatig te raken. Het zou me ook niet verbazen als sommige delen je nog lang na het spelen zullen bijblijven.

De game leent zijn spelopbouw sterk van klassieke ‘side scrollers’ als Metroid en Castlevania, wiens vele spin-offs de hele categorie ‘Metroidvania’ hebben doen ontstaan. Zau voldoet aan de norm, maar zet eigenlijk nergens een nieuwe standaard. De meeste levels zijn met de basis jumps, dashes en dives op te lossen en stellen je nooit volledig op de proef. Al met al ben je zo’n 6 tot 7 uur onderweg in Kenzera.

Beeld via Surgent Studios / Electronic Arts

Overzichtelijk plezier

Tales of Kenzera: ZAU is niet de volgende blockbuster die het platform-genre naar een nieuwe niveau tilt. Tegelijkertijd heb ik lange tijd niet zoveel plezier gehad met een Metroidvania.

De levels zijn goed ontworpen en bieden genoeg toegankelijke uitdagingen om vermakelijk te blijven. De gevechten zullen voor hardcore fans van het genre misschien niet uitdagend genoeg zijn, maar in combinatie met de compacte skill tree biedt Zau vooral veel overzichtelijk plezier.

Combineer dat met een aantal dialogen waar je in de dagen na het voltooien van je avonturen in Kenzera nog regelmatig aan zult terugdenken en er is weinig reden om de game niet een kans te geven zonder hem te vergelijken met al zijn collega’s in het genre.

Tales of Kenzera: ZAU werd gespeeld op een PlayStation 5. Het spel is ook te koop voor Nintendo Switch, Xbox-series en voor de PC via Steam. 

Beeld via Surgent Studios / Electronic Arts