Techbedrijven steunen wetsvoorstel voor transparantie politieke reclames niet

Facebook

Facebook, Twitter en Google steunen een Amerikaans wetsvoorstel dat sociale netwerken wil verplichten om kopieën van alle politieke reclames te bewaren en openbaar te maken niet. Dat hebben juridische vertegenwoordigers van de drie bedrijven gezegd tijdens een hoorzitting door het Amerikaanse Congres, meldt NU.nl.

Tijdens de hoorzitting moeten de bedrijven getuigen over de mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Tijdens de verkiezingen vorig jaar kochten Russische organisaties advertenties waarmee ze de publieke opinie wilden beïnvloeden.

Google, Facebook en Twitter hebben zelf al stappen ondernomen tegen de politieke reclames, om politieke inmenging tegen te gaan. Maar de zogenaamde Honest Ads Act willen zij niet steunen. Volgens Google moet het voorstel nog bijgeschaafd worden.

Facebook zegt zich wel grotendeels in het voorstel te kunnen vinden. Het bedrijf heeft zijn regels echter al aangepast omdat het niet op een nieuwe wet wil wachten. Ook Twitter heeft zijn regels onlangs aangepast. Voortaan tonen de media waar de advertenties vandaan komen en op welke groepen die gericht zijn. Ook is te zien wie er voor de reclames betaald heeft.

Enorm aantal reclames

Tijdens de hoorzitting ging het onder meer over het enorme aantal reclames dat de drie bedrijven serveren. Zo vroegen de senatoren hoe de techgiganten met soms miljoenen adverteerders kunnen bijhouden wie er achter de advertenties zit.

De bedrijven zelf zeggen dat de inmenging veel breder is ingezet dan alleen met het inkopen van advertenties. Daarnaast willen ze samenwerken met de Amerikaanse politiek en elkaar om betere manieren te vinden om de inmenging tegen te gaan.

2.752 Twitter-accounts

Tijdens de hoorzitting werd verder bekend dat Twitter ruim tien keer meer accounts heeft aangetroffen die gelinkt zijn aan het pro-Russische Internet Research Agency dan dat het eerder zei. Het gaat in totaal om 2.752 accounts.

Google zegt verder ongeveer 4.700 dollar aan verkochte reclames terug te kunnen herleiden naar Russische organisaties. Verder zijn er achttien YouTube-kanalen met samen 1.108 video’s die waarschijnlijk aan de Internet Research Agency gelinkt zijn.

Facebook maakt eerder al bekend dat er ongeveer 80.000 berichten in twee jaar tijd vanuit Rusland op het platform geplaatst zijn. Met die berichten werd gepoogd de presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

De drie bedrijven verschijnen vandaag weer voor nog twee hoorzittingen.