Tesla was dit jaar veel in het nieuws. En dan niet alleen vanwege de aankondiging van de Model 3 in maart, maar vooral vanwege Autopilot. Een dodelijk ongeluk in de VS met een Tesla die reed met Autopilot aan, zorgde voor veel discussie over de vraag of het systeem wel veilig genoeg is. En vooral ook: of Tesla wel genoeg benadrukt dat mensen altijd hun handen aan het stuur moeten houden.
Elon Musk blijft volhouden dat Autopilot het verkeer veiliger maakt. Sterker nog: hij stopt een speciale schaduwmodus in nieuwe Tesla’s. Deze maakt continu de berekeningen die de auto zou doen als hij volledig autonoom zou rijden. Op die manier kan Tesla zijn algoritmes trainen, maar het geeft Musk uiteindelijk ook keiharde cijfers. “Als alle Tesla’s volledig zelfrijdend waren, dan hadden we … ongelukken kunnen voorkomen”, kan hij straks tegen overheden zeggen.
Ongeluk voorspellen
Of hij laat gewoon het filmpje zien dat de Nederlander Frank van Hoesel gisteren maakte met zijn dashcam. Van Hoesel reed in zijn Model X over de A2 bij Valkenswaard toen er voor zijn neus twee auto’s op elkaar botste. Autopilot voorspelde dit ongeluk al enkele luttele seconden voor het gebeurde en de Tesla van Van Hoesel ging vol op de rem.
Hoe dat kan? De voorste van de twee auto’s ging plots op de rem, waardoor de achterste van de twee er bovenop knalde. Autopilot zag de voorste auto remmen, via de lasertechnologie die laserstralen onder de auto voor je doorkaatst. Hierdoor kan Autopilot dus dingen zien die een menselijke bestuurder onmogelijk kan waarnemen. En dat is precies wat hier gebeurde.
Het plotselinge remmen van de auto werd door Autopilot gezien als gevaar en dus trapte de auto op de noodrem. Twee seconden later gebeurt het ongeluk.
Overigens is er -wonder boven wonder- niemand gewond geraakt bij het ongeluk.