Bij smartphones is het al de normaalste zaak van de wereld. Bijvoorbeeld de iPhone of Samsung Galaxy S-toestellen krijgen jaarlijks een nieuwe versie. Dat betekent nieuwe hardware en soms ook een aanpassing in het design. Elk jaar een nieuwe kopen is zeker niet nodig, want oude modellen krijgen software-updates. Maar als je het nieuwste van het nieuwste wilt zul je wel ieder jaar naar de winkel moeten. Voor Tesla’s gaat hetzelfde gelden.
Er wordt al wel eens de vergelijking gemaakt dat smart cars eigenlijk gewoon een smartphone op wielen zijn. En Tesla trekt dat ook door in hoe de autofabrikant omgaat met zijn hardware-ontwikkeling. Elk jaar tot anderhalf jaar zullen de Tesla-modellen worden aangepast. Neem bijvoorbeeld de Model S die bijna een jaar geleden al een kleine designaanpassing kreeg. Sinds een paar maanden zitten er alle sensoren en camera’s in om hem volledig zelfrijdend te maken in de toekomst.
Zoals wel vaker deed Tesla-baas Elon Musk de mededeling over hun upgradestrategie op Twitter na een vraag van een Tesla-rijder.
@dtweiseth Tesla will never stop innovating. People are buying the wrong car if they expect this. There will be major revs every 12 to 18 months.
— Elon Musk (@elonmusk) January 22, 2017
Geen hardware-upgrades bestaande auto’s
Musk had daarbij ook vooral slecht nieuws voor mensen die een oud model bezitten. Er zijn geen plannen om het mogelijk te maken de hardware van Tesla’s te upgraden, enkel de software. Mensen met een Model S of Model X van voor oktober uiteindelijk meer geavanceerde zelfrijdende functionaliteiten willen gebruiken hebben ze pech. “Helaas vereist dat we de hele auto moeten strippen en ruim 300 onderdelen moeten vervangen. Ik wou dat er een makkelijkere manier voor was”, zegt Musk daarover.
Het doen van jaarlijkse grote upgrades aan automodellen is vrij bijzonder voor de auto-industrie. Traditionele fabrikanten doen slechts elke vijf jaar een grote upgrade en doen eventueel tussendoor wat kleinere aanpassingen. Zoals al vaker duidelijk is geworden opereert Tesla niet zoals andere autofabrikanten, maar is het veel meer een techbedrijf.