Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal auto’s geleverd. In de aanloop naar de productie van de Model 3 later dit jaar rolden er in de eerste drie maanden van 2017 in totaal 25.000 auto’s van de band.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen. Voor het eerste half jaar heeft het bedrijf van Elon Musk een doelstelling van 25.000 auto’s en daarvoor ligt het op schema. Om precies te zijn werden er namelijk 25.418 auto’s geleverd.
Vaak deadlines gemist
Sinds de oprichting van Tesla is het al vaak voorgekomen dat het bedrijf de doelstellingen niet haalde door een te scherpe deadline. Daarom is het goed nieuws dat het bedrijf nu op schema ligt met de productie. Dat is ook van belang, omdat het vanaf deze zomer overgaat tot massaproductie. Dan gaat het bedrijf beginnen met het maken van de relatief betaalbare Model 3 waar 400.000 bestellingen voor geplaatst zijn. Dat is een groot aantal, als je dat met de productiecapaciteit van 25.000 auto’s per kwartaal van nu vergelijkt.
Zelfs op wereldwijde schaal is dat aantal enorm, want dit jaar zullen er 1 miljoen elektrische auto’s verkocht worden. Tesla zal daar met de Model 3 een nog groter deel van uitmaken.
Gigafactory
Musk heeft gezegd dat hij rond 2020 zo’n 500.000 auto’s per jaar wil maken, een doel dat alleen behaald kan worden door de enorme batterijproductie in de Gigafactory van het bedrijf. In die ene fabriek, waar lithium-ion-batterijen gemaakt worden, moeten aan het eind van dit decennium meer batterijen de deur uit gaan dan er in 2013 geproduceerd werden. De fabriek in de Amerikaanse staat Nevada moet de kosten van de batterijen in Tesla’s met 30 procent verlagen.
En dat is goed nieuws voor toekomstige auto’s. Musk is van plan om in de toekomst van ieder model auto ook een Tesla-variant op de markt te brengen. Daar zitten dus ook nog goedkopere auto’s bij dan de Model 3, waardoor de kosten van de productie omlaag moeten.