Tieners zitten wél op Twitter

De afgelopen weken was er onder marketingbloggers een hoop discussie over of tieners nu wél of níet gebruik maken van Twitter. Volgens een onderzoek van Nielsen was dat namelijk niet het geval, en is de microblog daardoor nutteloos als marketingkanaal naar een jonge doelgroep. Volgens dit tegenonderzoek zijn jongeren echter net zo vertegenwoordigd op Twitter als op elk ander sociaal netwerk.

Volgens een eigen onderzoek van Techcrunch onder 10.000 jongeren twittert van hen 11%. Dat is dezelfde uitkomst die Nielsen’s onderzoek gaf, alleen werd daaruit geconcludeert dat 11% ‘een laag aantal is’. Dit is echter niet het geval, slechts 8% van de jongeren tussen 13-17 maakt gebruik van Facebook en 12% van hen zit op MySpace.

Als er al een reden is dat jongeren Twitter nog niet massaal als nieuw favoriet sociaal netwerk omarmen is dat dat ze het zich niet kunnen veroorloven, omdat velen van hen nog niet over een unlimited mobiel dataplan beschikken zoals veel volwassenen.

Andere belangrijke redenene om (nog) niet te twitteren zijn het feit dat het ‘lame’ is, vrienden het niet gebruiken, het niet begrepen wordt of kids ‘hun status al op Facebook updaten en geen zin hebben het dubbelop te doen’.

De belangrijkste redenen om wél te gaan twitteren zijn echter juist ook ‘het kunnen updaten van mijn status’. Als belangrijke tweede reden wordt gegeven het ‘op de hoogte blijven van celebrities of merken’. Daarna volgen ‘op de hoogte blijven van actualiteiten en vrienden’, ‘zelfexpressie’, ‘onderdeel van een groep zijn’, ‘nieuwe mensen ontmoeten’, ‘advies krijgen’ en ‘omdat het cool is’.