Twitter gebruikte ‘per ongeluk’ je telefoonnummer voor gerichte advertenties

Twitter

Als je tweestapsverificatie aan wil zetten op Twitter, moet je een telefoonnummer invoeren. Anders weet het sociale medium immers niet waar het SMS’je met de code heen moet. Maar dat telefoonnummer werd ook voor andere doeleinden dan alleen beveiliging gebruikt, blijkt nu.

Twitter heeft namelijk bekendgemaakt dat het e-mailadressen en telefoonnummers die gebruikers voor beveiligingsdoeleinden hebben opgegeven, mogelijk ook ‘per ongeluk’ gebruikt zijn voor advertentiedoeleinden. Het gaat dan specifiek om de Tailored Audiences- en Partner Audiences-adverteerderssystemen.

Tailored Audiences is een product waarmee adverteerders advertenties op klanten kunnen richten op basis van de marketinglijst van de adverteerder zelf. Die lijst bevat bijvoorbeeld e-mailadressen en telefoonnummers. Partner Audiences doet hetzelfde, maar richt advertenties op publieken geleverd door partners van derde partijen.

Wat ging er mis?

Als een adverteerder zijn marketinglijst upload, werd deze mogelijk gematcht met mensen op Twitter op basis van hun telefoonnummer of e-mail die je aanleverde voor beveiligingsdoeleinden. Simpel gezegd: het systeem keek of jouw e-mailadres of telefoonnummer ook voorkwam op de lijst van de adverteerder. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

“Dat was een fout en we bieden onze excuses aan”, aldus Twitter. Het sociale medium kan niet zeggen hoeveel mensen getroffen zijn door de fout. Het bedrijf koos er naar eigen zeggen voor om iedereen op de hoogte te stellen, om transparant te zijn. Het probleem werd op 17 september gevonden en opgelost.

Twitter benadrukt dat er geen persoonlijke data extern gedeeld is met partners of derde partijen. “Het spijt ons erg en we nemen stappen om ervoor te zorgen dat we niet nog eens zo’n fout maken”, aldus het sociale medium.

Facebook

Hoewel Twitter zijn excuses aanbiedt, is de kans groot dat critici hier niet zomaar klaar mee zijn. Facebook was vorig jaar namelijk het doelwit van kritiek vanwege hetzelfde probleem. Ook dit medium gebruikte het telefoonnummer dat je voor tweestapsverificatie inzette om je te koppelen aan lijsten met personen van adverteerders.

Foto: Worawee Meepian / Shutterstock.com