Twitter lanceert ‘Google Analytics for Tweets’

Altijd al willen weten hoeveel mensen je nu eigenlijk bereikt met een Tweet? Dat kan sinds vandaag met Twitter’s zojuist gelanceerde statistieken dashboard. De eerste versie van het dashboard werd afgelopen juli al gelanceerd, maar was tot dusver alleen toegankelijk voor adverteerders. Nu kan iedereen echter gebruik maken van de dienst.

Developer Ian Chan maakte vannacht in een tweet bekend dat het dashboard nu voor alle Twitteraars te gebruiken is:

Meer informatie vind je ook op deze  support pagina van Twitter, waarop te vinden valt dat je account wel ten minste twee weken moet bestaan en actief beheert moet worden om gebruik te kunnen maken van de statistieken. Ook moet je eerst je account activeren voor analytics of ads.

Schermafbeelding 2014-08-28 om 08.29.51

In het dashboard zie je onder meer hoeveel impressies je tweets hebben gegenereerd. Die aantallen zijn bijvoorbeeld een stuk hoger wanneer je tweet vaak geretweet is door anderen. Ook zie je hoe vaak er op een link in je tweet geklikt is door anderen. In de sidebar van het scherm is te volgen hoe vaak je tweets de afgelopen maand in totaal zijn geretweet, gefavourite, bekeken, gereplied en geklikt zijn.

Erg gaaf is ook de optie om te zien hoe hard je twitterfollowers de afgelopen tijd gegroeid zijn, en welke accounts jouw followers nog meer volgen. Je persoonlijke Twitter dashboard pagina vind je hier.

Schermafbeelding 2014-08-28 om 11.27.23