Twitter lanceert nieuwe maatregelen tegen misbruik, maar is het genoeg?

Johan Voets

Nieuwe maatregelen moeten misbruik op Twitter verder tegen gaan. Maar is het platform wel te redden door technologie?

Eerder vandaag lanceerde Twitter een nieuwe serie maatregelen in de strijd tegen misbruik op en misbruikers van het platform. Na 11 jaar het nare hoekje van het schoolplein te zijn geweest, is het bedrijf de pesterijen op het platform beu. Maar kan Twitter wel genoeg maatregelen nemen om die strijd te winnen?

Hoewel het al 10 jaar lang schering en inslag is op Twitter, is in 2016 de maat duidelijk vol. In een jaar dat vol staat van online venijn met offline gevolgen (van een met vuur spugende Donald Trump, haatcampagnes tegen comedian Leslie Jones tot meerdere doodsbedreigingen aan talloze journalisten en celebs) komt de naam van één netwerk steeds weer bovendrijven: Twitter.

Wanneer CEO Jack Dorsey aan het eind van het jaar aan zijn volgers vraagt naar verbeteringen voor het platform, stromen de reacties in overvloed binnen: zorg dat er effectiever wordt opgetreden tegen misbruik op het platform.

Niet nieuw

Zoals gezegd is dat al enige tijd mis op het platform. Want hoewel een groot deel van het publiek zich pas sinds 2015 op eierdozen over het platform lijkt te bewegen, is het eigenlijk binnen een jaar na oprichting al raak op Twitter. In 2007 wordt Ariel Goldman, een Amerikaanse blogger, slachtoffer van een stalker die haar persoonlijke gegevens op Twitter deelt in een serie bedreigende tweets.

Twitter moet volgens CEO Jack Dorsey vooral 'de vrijheid van meningsuiting verdedigen' Op dat moment is de dienst nog up-and-coming, de immense groei die het bedrijf maakt op de tech conference SXSW moet dan nog plaatsvinden. Direct na haar aanvaring meldt Goldman de stalker bij Twitter. Die blokkeren het account, maar laten Goldman aan haar lot over wanneer de stalker een nieuw account aanmaakt en doorgaat met het delen van persoonlijke gegevens.

Ondanks meerdere telefoongesprekken besluit Dorsey, toen ook CEO, niet tot verdere actie over te gaan. Goldman besluit haar verhaal naar buiten te brengen in een blogpost, die behoorlijk wat aandacht weet te pakken.

In de verslaggeving van dit specifieke geval wordt duidelijk dat Twitter op dat moment bang is om iemand zomaar van hun platform te verbannen. Het bedrijf is nog relatief klein en kan zich geen kostbare rechtszaken veroorloven. Maar ook in 2017, 10 jaar en een beursnotering later, is Twitter nog altijd tegen het verwijderen van aanstootgevende tweets en het verbannen van gebruikers.

Dorsey is nog altijd van mening dat het platform “de vrijheid van meningsuiting dient te verdedigen” en mensen in staat moet stellen om ‘alle kanten van een verhaal te zien”, zoals chief engineer Ed Ho vandaag omschreef in een blogpost.

Inhoudelijke maatregelen

In die blogpost omschrijft Ho drie nieuwe manieren waarop Twitter de strijd aan wil gaan met misbruik. De grootste opvallendste stap is het inregelen van een nieuw algoritme dat geblokkeerde gebruikers moet herkennen en op basis van die herkenning moet voorkomen dat zij een nieuw account kunnen aanmaken. Deze nieuwe maatregel moet voorkomen dat er speciale ’spam’ of ’stalk’ accounts worden aangemaakt.

Ook inhoudelijk worden er stappen gemaakt. Zo is er een nieuwe ‘safe search’-functionaliteit, waarbij aantstootgevende tweets of berichten van accounts die zijn geblokkeerd of op ‘mute’ zijn gezet door een gebruiker niet meer tevoorschijn komen. Ook zal het platform vanaf nu ‘replies van potentieel aanstootgevende aard of lage kwaliteit’ automatisch ‘inklappen’, zodat deze niet direct in de timeline worden getoond. Vooral berichten met dezelfde inhoud of tweets die geautomatiseerd zijn worden hiermee onderschept.

Eerder deze maand lanceerde Twitter al een eerste stap in deze richting, met een optie om aanstootgevende tweets te rapporteren van gebruikers die je al eerder geblokkeerd had.

Online en vindbaar

Van alle maatregelen kun je je hardop afvragen of het voldoende is om misbruik op het platform daadwerkelijk te stoppen. Sterker, je kunt je zelfs afvragen of het genoeg is om de investeerders het gevoel te geven dat Twitter ooit grip gaat krijgen op de zaak.

Een belangrijke misvatting is wat mij betreft het idee dat Twitter een online community is Nog altijd krijgen de trollen de kans om het platform naar eigen inzicht in te zetten en wie het voorbeeld van Goldman uit 2008 als voorbeeld neemt zal bij het lezen van de maatregelen tot de conclusie komen dat al die persoonlijke gegevens en bedreigingen nog altijd online staan én gevonden kunnen worden. Door een bericht op Twitter open te klappen of door simpelweg te Googlen.

Intussen neemt het vertrouwen onder gebruikers verder af. In september vorig jaar bleek uit een onderzoek van Buzzfeed News dat 55% van de 2700 ondervraagden last had van aanstootgevende tweets of privéberichten. Met name de manier waarop Twitter de individuele gevallen behandelde is zorgwekkend: 90% van de ondervraagden gaf aan dat Twitter geen actie ondernam op hun verzoek of zelfs niets eens iets terug liet horen.

Zendmaatschappij

Maar laten we het eens van een andere kant bekijken: kan Twitter überhaupt wel gered worden van dit soort situaties door een set algoritmes en technische trucjes? Of moeten we het benaderen als de beveiliging van je huis, waarbij je weet dat als er iemand echt naar binnen wil, dat ‘ie binnenkomt, maar je precies genoeg maatregelen neemt om ze te ontmoedigen of tot frustratie te vertragen?

Een belangrijke misvatting is wat mij betreft het idee dat Twitter een online community is. Hoewel de beperkte gebruikersbase en intieme sfeer (ook in ons land) dat in de eerste levensjaren nog zo deed voorkomen, mogen we intussen tot de conclusie komen dat het platform iets heel anders is. Een zendmaatschappij. Voor mens, merk en menselijke merken.

In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat het platform kan worden ingezet voor directe communicatie met je fans als artiest, als drijvende kracht achter een politieke beweging, als een platform voor je foto’s, video’s en livestreams én kun je als Amerikaan op donderdagavond American Football kijken via het platform. Just sayin’.

De open vorm van het platform lokt alle kanten van de mensheid uit. In al zijn pracht en in al zijn narigheid. De open vorm van het platform lokt alle kanten van de mensheid uit. In al zijn pracht en in al zijn narigheid. Kan en moet het bedrijf er meer aan doen om aanstootgevende berichten te verbergen en misbruikers het pad te versperren? Zeker, als ware het de drie sloten op je voordeur moet het platform daar zijn best voor doen. Maar zoals we niet direct naar Lips kijken wanneer de inbrekers wel binnenkomen, zo kunnen we ook niet altijd maar naar Twitter kijken om het op te lossen.

In veel opzichten is Twitter een reflectie van onze wereld. Een beeld dat we niet weg kunnen moderaten en dat pas weer beter wordt wanneer we dat met zijn allen ook daadwerkelijk zijn