Twitter zet dit najaar vol in op livestreaming. Het bedrijf heet in de VS de uitzendrechten binnengehaald voor verkiezingsdebatten en sport. Heel veel sport. Met als kroonjuwel een deal met de NFL voor het uitzenden van live american football. Maar als het aan Twitter ligt, blijft dit niet beperkt tot de VS. Het bedrijf wil ook in Europa de uitzendrechten voor sportwedstrijden binnenhalen. Dat vertelde Thomas Metz van Twitter Benelux gisteren tijdens het event Sports Interactive Europe.
Over concrete deals wilde hij niks zeggen, maar er worden in Europa gesprekken gevoerd. Of dat ook in Nederland gebeurt is nog onduidelijk, maar aangezien de dienst hier relatief groot is, is de kans wel groot dat het zo is. Metz is in ieder geval speciaal bij het bedrijf in dienst voor sportpartnerschappen, maar die gaan verder dan enkel livestreaming.
De eerste deal in Europa was er trouwens deze zomer al. Het bedrijf heeft zijn livestreamfunctie namelijk getest tijdens Wimbledon. Dat ging echter heel bewust om een pilot, waarbij het medium nog niet groots heeft uitgepakt.
Volgens Metz worden de digitale sportrechten steeds vaker los van tv-rechten verkocht. En da’s goed nieuws voor bedrijven als Twitter en Facebook, die zich steeds meer op de markt van livestreaming begeven. Twitter heeft er zelfs een aparte app voor ontwikkeld, zodat je de streams perfect op je tv kunt bekijken.