Twitter maakte vandaag bekend dat het bedrijf de startup Gnip heeft overgenomen. Gnip analyseert gegevens van sociale netwerken en was de eerste met volledige toegang tot het Twitter-archief. Gnip speelde nu al een belangrijke rol in het verzamelen en verwerken van honderden miljoenen tweets per dag.
Elke dag delen Twitter-gebruikers hun interesses en meningen over wat er gebeurt in de wereld. Al deze publieke tweets samen kunnen allerlei interessante inzichten bieden. Zoveel zelfs dat academici, journalisten, marketeers, bedrijven, politici en ontwikkelaars regelmatig Twitter data gebruiken om trends te identificeren, sentiment te analyseren, breaking nieuws te vinden, met klanten in verbinding te staan en nog veel meer.
Twitter wil deze data nog toegankelijker maken door uitgebreidere data-sets aan te bieden en deze data te verrijken. Op deze manier kunnen ontwikkelaars en bedrijven over de hele wereld innoveren met de unieke content die op Twitter wordt gedeeld.
De samenwerking van de twee bedrijven zorgt ervoor dat Gnip meer bronnen en een grotere infrastructuur tot de beschikking krijgt. Tegelijkertijd krijgt Twitter er een nieuwe bron van inkomsten bij. Gnip had bijvoorbeeld al een samenwerking met onder meer Tumblr, WordPress en Foursquare. Het is nog niet bekend of deze samenwerkingen in stand gehouden worden.