Social media lijken steeds meer de rollen van traditionele media over te willen nemen. Zo probeert Facebook al enige tijd televisie te vervangen, maar ook Twitter heeft die hoop nog niet opgegeven. Dit weekend kondigde het bedrijf al aan een 24-uurs nieuwszender te starten samen met Bloomberg. En daar komen stapels nieuwe programma’s voor, meldt Recode.
Onder meer Live Nation, BuzzFeed, WNBA en Vox Media werken aan eigen programma’s, die worden gestreamd via Twitter. Zo gaat de bond voor vrouwenbasketbal WNBA vanaf later deze maand wekelijks een wedstrijd uitzenden op Twitter. Dat zijn er twintig per seizoen in 2017, 2018 en 2019. Honkbalorganisatie MLB gaat, naast het livestreamen van wedstrijden, ook elke week exclusief een programma van drie uur uitzenden.
STADIUM moet een geheel nieuw programma worden dat 24/7 uitgezonden wordt tijdens de komende maanden. Hierbij worden sportevenementen uitgezonden, evenals highlights, klassieke wedstrijden en dagelijkse uitzendingen in de studio. Wil je dan ook nog eens praten met je favoriete atleten, dan kun je terecht bij The Players’ Tribune: #Verified. Atleten beantwoorden tijdens de uitzendingen live vragen van fans en delen hun inzichten.
Een laatste sportprogramma dat op Twitter gaat verschijnen richt zich op golf, om precies te zijn op de PGA Tour. Dit programma gaat live 360-gradenvideo’s uitzenden van het iconische 17th hole van de TPC Sawgrass tijdens het kampioenschap THE PLAYERS op 11 tot en met 14 mei.
Nieuws
Voor de mensen die minder met sport hebben is er ook goed nieuws. We wisten al Bloomberg 24/7 nieuws gaat uitzenden op Twitter. Dit begint in het najaar. Maar ook BuzzFeed gaat televisie maken en gaat elke ochtend een live nieuwsprogramma verzorgen op Twitter.
Techsite The Verge brengt wekelijks een gadgetprogramma naar het internet, waarin ze nieuwe apparaten reviewen en er mee experimenteren. Ben je geïnteresseerd in financiën, dan is Cheddar’s Opening Bell een interessant programma. Hierin kun je dagelijks om negen uur ‘s ochtends (15:00u bij ons) een uur lang nieuws krijgen vanaf de New York Stock Exchange. Dit programma is al van start gegaan.
Entertainment
Dan zijn er als laatste ook nog wat entertainmentprogramma’s. Door Live Nation worden er bijvoorbeeld een aantal concerten naar Twitter gestreamd, met op 13 mei als eerste een concert van de Zac Brown Band. Popgate komt voor popfans met het nieuwe dagelijkse programma #WhatsHappening. Hierin wordt er gekeken naar de popcultuur, muziek, series die je wilt bingewatchen, tweets van beroemdheden en trending discussies op Twitter.
Voor liefhebbers van mode komt er tot slot IMG Fashion. In dit programma zie je modeshows en kun je achter de schermen bij Fashion Week in New York, Milan, Parijs en Londen.
Alle livestreams die Twitter gaat streamen zijn Engelstalig, maar grotendeels geschikt voor een internationaal publiek. Het is echter onduidelijk of we ze in Nederland ook kunnen bekijken. Zeker bij sport is Twitter daarvoor afhankelijk van welke rechtendeal er precies is gesloten.
Gaat het lukken?
Twitter lijkt dus vol in te zetten met het streamen van televisieprogramma’s om zo de concurrentie aan te gaan met traditionele televisie. Vorig jaar begon het daar al voorzichtig mee, maar dit jaar zet Twitter er echt vol op in.
Hoewel dat misschien nog een long shot is, hebben ze nu wel een belangrijke stap genomen. Er zijn immers genoeg uitgevers die hun video’s en content op zoveel mogelijk plekken willen tonen en geen plekje hebben op de traditionele televisie. Voor Twitter is het ondertussen interessant dat ze nu unieke content krijgen die je op televisie niet kunt zien.
De kans is groot dat er in ieder geval wel een vorm van publiek op afkomt. Naast de mensen die interesse hebben in de eerder genoemde programma’s, is het inmiddels ook duidelijk dat je mensen video’s kunt laten kijken zonder dat ze er voor naar je platform kwamen. Dit lukt Facebook immers ook regelmatig. Vorig jaar streamde Twitter nog tien NFL-wedstrijden, waar ze echter weinig publiek voor terugkregen. Het platform had gemiddeld 266.000 kijkers, tegenover 15,8 miljoen bij televisiezenders CBS en NBC. De rechten voor deze wedstrijden zijn inmiddels in handen van Amazon.
Daarnaast is het een probleem dat je als gebruiker tegenwoordig vrijwel overal video’s en livestreams kunt kijken. Je kunt naar YouTube, op Facebook ontkom je er nauwelijks meer aan en je hebt ook nog eens on-demand-diensten als Netflix, Amazon Prime en HBO. Bovendien kijken veel mensen nog gewoon televisie, naast al die extra aanbieders. Nu zet Twitter ook nog eens hoog in op video en wordt het aanbod steeds groter en groter. De vraag is echter of kijkers nog wel behoefte hebben aan een zoveelste aanbieder.