Als Uber in het nieuws komt, dan is dat veelal negatief. In allerlei steden ligt het bedrijf in de clinch met de lokale autoriteiten vanwege de controversiële diensten van Uber. Ook in Nederland stuitte UberPOP op weerstand.
Echter lijkt Uber het nu over een andere boeg te gooien. Tijdens de DLD conferentie in München kondigde Uber oprichter Travis Kalanick aan dat hij wil samenwerken met overheden om problemen op te lossen. Zo gaf hij aan 50.000 nieuwe banen te creëren en er met zijn diensten voor te zorgen dat het aantal personenauto’s met 400.000 stuks zal teruglopen.
Meer banen
Uber verwacht volgend jaar 50.000 nieuwe banen te creëren in Europa. Volgens Uber is dit een realistische schatting, zo bracht Kalanick tijdens de conferentie nog wat opmerkelijke cijfers ten tonele. In New York heeft Uber al gezorgd voor 13.750 banen terwijl de dienst in Londen al tot 7.800 banen heeft geleid.
Over het feit dat medewerkers van concurrerende bedrijven moeten vrezen voor een baan zei Kalanick niets. Opmerkelijk, want als Uber groeit zullen de huidige taxibedrijven het zwaar krijgen.
Minder personenauto’s
Kalanick haalde tijdens de conferentie ook het thema duurzaamheid aan. Zo wil Kalanick het aantal personenauto’s terugdringen op straat:
Auto’s worden niet optimaal gebruikt. Hierdoor ontstaan files, omdat er vaak minder personen in een auto zitten dan het aantal personen dat er in past. Daarnaast staan de auto’s het merendeel van de tijd stil en kost dit onnodig ruimte.
Om dit probleem op te lossen wil Uber dit jaar in meer Europese steden de carpool dienst UberPOOL invoeren. Kalanick geeft aan dat zij een goedkoper alternatief willen bieden voor het bezitten van een eigen auto. Hierdoor zouden er minder auto’s nodig zijn, omdat de auto’s dan efficiënter gebruikt worden.
Aanpassing regels
Kalanick wil ook graag de regels omtrent het taxivervoer gaan moderniseren. In de Verenigde Staten werkt Uber al samen met 22 lokale overheden om de regels te moderniseren. Kalanick haalde tijdens de conferentie een Duitse regel aan waarin staat dat een taxi na één rit terug moet naar de garage, voordat ze een nieuwe passagier ophalen.
Deze regels zijn door de komst van de nieuwe technologieën flink verouderd,
zo stelt Kalanick. Volgens hem houdt dit de innovatie van de taxiwereld alleen maar tegen.