Alles kan kapot en alle technische diensten kunnen een storing krijgen. Zo ook sociale media. Maar in het afgelopen jaar hebben bepaalde platformen vaker een storing gehad dan andere. Volgens onderzoek van Business Insider crashen Facebook en Instagram namelijk vaker dan vroeger.
Business Insider bekeek voor zijn onderzoek data van Downdetector, de Engelse variant van Allestoringen. De dienst geeft geen cijfers over hoeveel uur een dienst in totaal offline is geweest, maar deelde met Business Insider wel geïndexeerde data die direct correspondeert met storingen. Daardoor kon de website vergelijkingen maken in downtime tussen verschillende diensten.
Vaak offline
En wat blijkt? Facebook heeft in de afgelopen twaalf maanden veel meer storingen gehad dan daarvoor. Het bedrijf zag zijn storingen in het tweede kwartaal van 2018 nog met 65 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, maar in het derde kwartaal steeg dit aantal alweer met 5 procent.
Vanaf het vierde kwartaal ging de stijging veel harder: toen was de stijging in storingen maar liefst 31 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar ging het nog harder, met een stijging van 324 procent in het eerste kwartaal van 2019 en 208 procent in het tweede kwartaal.
De problemen komen bovendien niet alleen bij Facebook zelf voor. Ook dochterbedrijven hebben last van downtime. Instagram zag zijn offline tijd met 277 procent groeien in het tweede kwartaal van 2018, in vergelijking met een jaar eerder. In het vierde kwartaal was dat 442 procent, en in het eerste kwartaal van 2019 was het 545 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De concurrentie blijft online
Heeft iedereen dan zoveel last van storingen? Dat blijkt dus niet het geval. Sterker nog: concurrenten als Snapchat en Twitter blijken relatief stabiel in de tijd dat ze offline zijn. Snapchat had in juni dit jaar nog wel een grote storing als gevolg van een breder probleem bij Google Cloud, en afgelopen donderdag ging Twitter offline. Die storing is niet meer meegenomen in de data.
Maar het maakt dus wel duidelijk dat de diensten van Facebook in het afgelopen jaar minder betrouwbaar zijn geworden. Een woordvoerder van Facebook stelt alleen dat het bedrijf probeert de “best mogelijke ervaring” te bieden voor zijn apps. “Soms ervaren we een tijdelijke verstoring van de dienst. We werken snel om het probleem te vinden en de dienst te herstellen.”
Op de data over storingen wilde de woordvoerder dan weer niet reageren.