Alcatel probeert zich op de smartphonemarkt de onderscheiden met een leuke gimmick: de verpakking van de Idol 4+ en Idol 4S is eigenlijk een virtual reality-bril. VR in the Box noemt de fabrikant het. Het is een simpele plastic headset waar je je telefoon in stopt en is daarmee een soort luxe versie van de Google Cardboard of een goedkope versie van de Samsung Gear VR.
Indrukwekkend is hij de bril zelf dus niet, maar het feit dat iedereen die de Idol 4+ (300 euro) of Idol 4S (450 euro) koopt meteen een virtual reality-headset in zijn bezit heeft, zorgt er voor dat meer mensen in aanraking komen met de mogelijkheden. Op een zelfde manier als de New York Times al zijn abonnees een Google Cardboard gaf.
Alcatal is trouwens niet de enige fabrikant die tijdens het Mobile World Congress dat morgen begint, zijn eerste stappen op de virtual reality-markt zet. Vanmiddag toonde LG ook al een virtual reality-headset voor bij zijn nieuwste telefoon. En ik gok zo dat we nog wel meer gaan zien op dit vlak komende week.