NEC en Almere City voetballen vanaf dit weekend weer met publiek: Hoe werkt dat?

Deze maand worden de eerste voetbalwedstrijden met publiek gespeeld. De voetbalclubs N.E.C. en Almere City doen mee met een wetenschappelijke proef om in de toekomst weer evenementen met publiek mogelijk te maken. Hiervoor wordt de evenementen app Close ingezet.

Afbeeldingen via Close

Close app

Met de app heb je alle belangrijke informatie bij elkaar, zoals je toegangstickets en informatie over de start van de wedstrijd. De app werd gemaakt om contact met publiek tijdens concerten en andere evenementen te verbeteren door middel van exclusieve content en directe berichten. Doordat de app het mogelijk maakt voor organisaties om met het publiek te communiceren via een chat, wordt het nu ingezet tijdens de pilot evenementen met publiek, zoals voetbalwedstrijden, concerten en theatershows.

Directe berichten

De app maakt het makkelijker om publiek te coördineren. De 1.500 bezoekers die de aankomende voetbalwedstrijd N.E.C. en de Graafschap bijwonen moeten van tevoren de app downloaden. Het stadion wordt ingedeeld in verschillende groepen. Via Close krijgen bezoekers van de wedstrijd voor, tijdens en na de wedstrijd nuttige informatie via pushberichten over de groep waarin zij zitten. Zo krijgen ze instructies over het volgen van een aparte route in het stadion en krijgen ze te horen of ze mogen meezingen, mogen meedoen aan een wave en aan welke bar ze een drankje mogen drinken.

Ook wanneer er dringende mededelingen zijn kunnen de voetbalclubs live berichten sturen via de app.

Research

De app wordt ook gebruikt om informatie over het evenement en de bezoekers te verzamelen. Zo wordt er onderzocht hoe evenementen het beste door kunnen gaan met publiek. Bezoekers krijgen een speciaal digitaal detectiemiddel omgehangen dat hun bewegingen anoniem registreert. Ook wordt informatie verzameld over hoe supporters naar het stadion reizen en met wie en wordt er door middel van een enquête gevraagd naar hun ervaring. Deze data en bezoekerservaringen worden verzameld en gedeeld met een onderzoeksteam om advies uit te brengen over het organiseren van grootschalige evenementen in de toekomst.

Corona-proof

Manager Marketing, Media & Communicatie Perry Hendriks van Almere City FC: “Met de Close-app kunnen we doelgericht communiceren en schakelen op die momenten dat het noodzakelijk is. De app ontlast ons met het begeleiden van grote groepen supporters door de uitgebreide set van voorwaarden waaraan moet worden voldaan om van deze bijzondere wedstrijd te mogen genieten.”

Bezoekers moeten twee dagen voor de wedstrijd een PCR-test hebben gedaan en er wordt van tevoren een temperatuurmeting gedaan. Zo hoeft het publiek zich niet te houden aan de anderhalve meter maatregel.

Foto via Shutterstock.com / KZenon