De Microsoft Hololens zal vermoedelijk pas rond 2020 worden verkocht, maar in de tussentijd experimenteren bedrijven wel actief met alle mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld autofabrikant Volvo, die zegt nauw met Microsoft samen te werken om een digitale en interactieve showroom te maken. Door de bril op te zetten, kun je extra informatie over de beschikbare auto’s zien in de echte wereld.
In onderstaande video heeft Volvo het over de Hololens-plannen, waarbij meteen een paar mogelijkheden worden getoond. Zo kan de Hololens bijvoorbeeld onderdelen aan de binnenkant van de auto projecteren, of een kleine versie op een tafel laten zien. Een autoverkoper kan op die manier makkelijk laten zien waar bepaalde functies zitten.
De Hololens kan ook worden gebruikt om een showroom in de woonkamer te projecteren, zodat je niet eens meer de deur uit hoeft. Dit maakt het mogelijk om thuis een auto uit te kiezen. De projectie kan er net zo groot als een echte auto uitzien, waardoor je precies een idee krijgt van een model.
Volvo wil volgend jaar de showroom in het openbaar demonstreren. Tenminste, als alles volgens plan gaan: de autofabrikant benadrukt dat alles wel eerst paraat moet zijn voor een demonstratie, voordat de wereld er mee mag spelen.