2016 wordt het jaar van de VR-brillen, en het lijkt er op dat zelfs sportorganisaties zich daar al op voorbereiden. Zo heeft de NBA in Amerika voor het eerst live een wedstrijd via virtual reality uitgezonden. Een selecte groep journalisten en experts mocht tijdens de wedstrijd een Gear VR op, om zo op de eerste rij te zitten.
Het was allemaal nog een experiment. De wedstrijd werd uitgezonden via de NextVR-app, waarmee iedere gebruiker vannacht live de wedstrijd kon kijken. Daarvoor was echter wel een Gear VR met een Galaxy Note 4 of Galaxy S6 vereist. De Gear VR-brillen zijn nog niet heel veel te zien in het wild, wat doet vermoeden dat er nog geen gigantische groep mensen heeft gekeken.
Hiermee heeft de NBA echter wel een grote stap gezet. De basketbalorganisatie had al eerder geëxperimenteerd met VR-opnames van wedstrijden, maar dit was voor het eerst dat er een live-opname te bezichtigen was. NextVR-topman Peter Guber denkt dat we zeer binnenkort allemaal zo wedstrijden gaan volgen. Hij vermoed dat virtual reality een belangrijke mediavorm wordt binnen drie jaar.
Tenminste: als wij natuurlijk allemaal zo’n VR-bril gaan kopen. Je hebt immers een flink stuk hardware nodig om op de eerste rij te mogen zitten. De NBA maakt echter stappen om een grotere groep gebruikers hier geïnteresseerd te krijgen. VR was in eerste instantie vooral bedoeld voor games, maar steeds meer tech- en filmbedrijven lijken zich er ook meer op te richten. Zo wil Youtube één van de eerste videobronnen voor vr worden en kocht Facebook zelfs brilmaker Oculus.