Het streamen van muziek wordt steeds populairder in de Verenigde Staten. Vorig jaar is er voor het eerst meer muziek gestreamd dan gedownload, blijkt uit een rapport (pdf) van de Recording Industry Association of America (RIAA).
Desondanks zijn de verschillen relatief klein: het aandeel van streaming, downloads en fysieke aankopen is allemaal ongeveer één derde. Het streamen van muziek is de afgelopen jaren wel steeds meer gaan groeien: in 2010 zorgde streamen nog voor 7 procent van de totale inkomsten. Nu is dat 34 procent.
Vooral de opbrengsten uit de abonnementen van betaalde diensten, zoals Spotify, Google Play Music, TIDAL en Apple Music, zijn toegenomen. De groei bedroeg daarin meer dan 50 procent ten opzichte van 2014: van ongeveer 800 miljoen naar 1,2 miljard dollar. De inkomsten uit diensten die naast muziek ook advertenties laten horen, zoals de gratis versie van Spotify en muziek via YouTube, leverde de industrie 385 miljoen dollar op.
In totaal bezorgde het streamen van muziek de industrie voor het eerst ook voor meer dan 2 miljard aan inkomsten. De totale inkomsten van de muziekindustrie zijn ook licht gegroeid ten opzichte van 2014, met 0,9 procent.
De verdeling tussen fysieke aankopen, downloads en streaming zorgt volgens de RIAA voor het meest gebalanceerde jaar ooit. Desondanks blijkt uit de data dat digitaal luisteren steeds meer de norm wordt. Het aantal fysiek verkochte exemplaren daalde met meer dan 10 procent.