Waarom Instant Messenger apps de komende jaren ons belangrijkste communicatiemiddel worden

Instant messengers als WhatsApp, SnapChat en WeChat zijn merken van formaat geworden. Waarom zijn messengers zo explosief gegroeid en wat maakt ze zo interessant dat zelfs Pinterest een eigen berichtensysteem lanceert?

Met de komst van Android kregen steeds meer mensen de kans om een smartphone te kopen. Het systeem draait ook op goedkopere modellen en de prijs was voor velen geen drempel meer om mobiel te gaan internetten.

Omdat iedereen opeens de beschikking had over een toestel met mobiel internet en dezelfde applicaties groeiden vooral de sociale netwerken als kool. Maar na die sociale netwerk kwamen de apps die directe communicatie mogelijk maakten, deze noemen we de messengers.

Messengers met een multi-platform strategie zagen een enorme groei met als meest bekende voorbeeld WhatsApp. Deze app begon als een gratis sms-app maar groeide uit naar DE app in Nederland om mee te conmuniceren.

Verschillende onderzoeken (kleinschalig) die ik gedaan heb laten zien dat deze app bij de top 3 meest gebruikte applicaties hoort. Op de vraag welke app ze voorrang kreeg wanneer ze moesten kiezen stond WhatsApp bij meer dan 80% bovenaan. Na eten, slapen en een beetje liefde lijkt WhatsApp wel een voorwaarde om te kunnen leven.

whatsapp_ios_shot

Mini Sociaal Netwerk
Eigenlijk is WhatsApp een klein sociaal netwerk geworden want gemiddeld staan er 3 groepsgesprekken binnen de app. Een groepsgesprek is eigenlijk een mini-vorm van een sociaal netwerk.

In het groepsgesprek van de voetbal worden de komende wedstrijden besproken maar ook afspraken gemaakt en gebeurtenissen gedeeld. Sociaal dus, maar wel op een zeer gesloten manier.

Vooral dat laatste is voor de commercie een groot probleem, hoe bereik je die steeds groter wordende massa?

Het belangrijkste communicatiemiddel
Ik voorspel dat de messenger de komende jaren het meest belangrijke communicatiemiddel zal worden voor iedereen. De functionaliteiten van deze applicaties zullen steeds breder worden en ons gaan helpen bij het functioneren in het dagelijks leven.

Het Chinese WeChat is een goed voorbeeld, de berichtenfunctionaliteit is nog maar een van de vele mogelijkheden in de applicatie. Omdat er een banklicentie is kan deze app betalingen afhandelen voor de gebruiker, zo kun je met WeChat een taxi betalen maar ook direct spullen kopen vanuit de applicatie.

Een onderdeel van het verdienmodel is namelijk dat bedrijven ook een account aan kunnen maken die dan weer gevolgd kunnen worden door gebruikers van WeChat. Is dat spam? Nee, want de gebruiker kiest zelf welk merk hij/zij wil volgen.

wechat_betalen

Verdienmodel
Veel lezers zullen er niet aan moeten denken dat WhatsApp zo een soort functie krijgt, maar het is mijns inziens de enige manier waarop een messenger-app kan overleven en privacy kan waarborgen. Ja inderdaad, een verdienmodel kan pricavy waarborgen.

De app kan alleen floreren bij veel gebruikers die zich veilig voelen in de app-omgeving. Voelen ze zich veilig zullen ze ook spenderen. Dit gevoel en waarborgen van veiligheid is de enige manier waarop een messenger als WeChat zijn gebruikers binnenboord kan houden.

Een deel van het verdienmodel is ook ervoor kunnen zorgen dat bedrijven in deze apps kunnen connecten met de gebruikers. Dat zien wel al gebeuren bij Snapchat en Instagram, maar dat zal een stuk moeilijker zijn bij apps die geslotener zijn zoals WhatsApp en Facebook Messenger.

facebook-messenger

Wat betekent dit voor ons land?
Ons land denkt vooruitstrevend te zijn op het gebied van internet en mobiel maar het grootste deel van de massa houdt vast aan oude waardes. Oud is in dit geval een paar jaar, maar ik vraag me werkelijk af waarom we met zijn alleen een app blijven gebruiken die wat betreft functionaliteit en kwaliteit al door veel anderen is ingehaald.

Ik wil een messenger waarmee ik niet alleen kan communiceren maar ook afspraken kan maken in mijn agenda. Wanneer iemand met mij naar een feest wil wil ik vanuit de app een ticket kunnen kopen en daarnaast wil ik gebruik kunnen maken van aanbiedingen.

Al het bovenstaande wil ik allemaal zolang IK maar in controle ben. Ik bepaal welk merk ik ga volgen en ik bepaal welke producten ik koop. Ik bepaal met wie ik communiceer en eventueel een groepsgesprek begin.

Binnen enkele jaren zal de messenger een verzamelapp zijn die nog steeds draait om communicatie van persoon op persoon of persoon naar een groep. Maar binnen de app hebben we tal van tools om alleen of gezamelijk dingen te doen, kopen of af te spreken.

Tijdens de Social Media Week in Rotterdam van 22-26 september zal ik uitvoerig spreken over dit onderwerp. Meer informatie op de site van Social Media Week!