Wie wil het zinkende schip Yahoo kopen?

Het gaat niet goed met Yahoo. Het internetbedrijf staat al enige tijd te koop en gisteren was de laatste dag dat partijen aan konden geven interesse te hebben om het bedrijf te willen overnemen. De vraag is wie interesse heeft in Yahoo.

Hoewel het bedrijf maandelijks 1 miljard bezoekers naar zijn websites weet te trekken, leed het in 2015 nog een verlies van ruim vier miljard dollar. Wat de meest actuele financiële stand van zaken is bij het bedrijf, horen later vandaag. Zodra de beurs sluit, maakt Yahoo namelijk zijn cijfers over het afgelopen kwartaal bekend. Hoewel de meest actuele stand van zaken dus nog onbekend blijft, zouden verschillende partijen na gisteren geïnteresseerd zijn.

Marissa Mayer

Nadat Yahoo er in een jaar tijd al twee CEOs doorheen had gejaagd, was het aan Marissa Mayer om het zinkende schip te redden. Mayer, ex-Google, had te maken met stagnerende inkomsten uit advertenties en sterke concurrentie van Google en Facebook. Het is haar echter tot nu toe niet gelukt om het tij te keren.

Begin dit jaar werd bekend dat Yahoo vijftien procent van zijn personeel ontslaat. Mayer zei eerder al zich meer te willen richten op mobiel. Eind 2015 gingen berichten rond dat Yahoo wellicht afstand zou gaan nemen van zijn internetdiensten, waar het in de beginjaren juist zo groot mee is geworden. Van origine kennen we Yahoo vooral van de maildienst en de zoekmachine, die in Amerika in vergelijking met Nederland nog relatief veel wordt gebruikt. Volgens comScore is het marktaandeel daar meer dan tien procent.

In Nederland maken we vooral gebuik van twee andere diensten van Yahoo. Het bedrijf wordt in Nederland vaak genoemd met Flickr, de website om foto’s te delen. Het bedrijf kocht Flickr in 2005 kocht. In 2013 nam Yahoo ook het sociale medium Tumblr over.

Verizon

Uiteindelijk zouden zo’n veertig bedrijven interesse hebben om Yahoo over te nemen, waaronder het moederbedrijf van de Daily Mail en Amerikaanse telecomproviders. Nadat verschillende partijen zich terugtrokken, blijft er nog maar een handjevol over. Daaronder zou telecomprovider Verizon de favoriet zijn.

Vorig jaar kocht Verizon ook al AOL, met in zijn portefeuille onder meer Engadget en TechCrunch, in een poging om zijn diensten meer uit te breiden naar online. Op die manier kan het bedrijf meer geld proberen te verdienen aan de klanten die het al heeft en uitbreiden op advertenties uit video’s. Yahoo zou in die strategie een logische volgende stap zijn.

Bloomberg meldt vandaag op basis van anonieme bronnen dat Verizon inderdaad een bod wil uitbrengen op Yahoo. Daarnaast worden de namen van investeringsmaatschappij TPG en YP Holdings, een digitaal advertentiebedrijf, genoemd.