Yahoo komt met eigen Netflix-concurrent

Yahoo zal binnenkort online kwaliteitsseries gaan aanbieden met een eigen video-streamingservice. Bedrijven zoals Netflix en Amazon deden dat al een tijdje maar nu gaat ook Yahoo de concurrentie aan.

Volgens The Wall Street Journal zal het bedrijf vier comedyseries bestellen met elk tien afleveringen. De budgetten per aflevering zullen varieëren van zevenhonderdduizend tot een paar miljoen dollar. Het soort programma’s zal vergelijkbaar zijn met wat HBO, Netflix of Amazon aanbiedt.

Marissa Mayer, CEO van Yahoo, zal de series eind april aan adverteerders presenteren. Het bedrijf is volgens bronnen op zoek naar een show die de populariteit van House of Cards weet te evenaren. Deze plannen zijn onderdeel van Mayer’s strategie om Yahoo weer op de kaart te zetten; zo kocht ze vorig jaar voor 1,1 miljard dollar de blogsite Tumblr. Hoewel de mailservice, nieuwssite en zoekmachine van Yahoo maandelijks door tweehonderd miljoen bezoekers gebruikt worden blijft het bedrijf achter bij concurrenten zoals Facebook en Google.

Met een eigen streaming service probeert Yahoo zichzelf weer een belangrijke speler te maken; zonder het aanbieden van populaire tv-series hoor je er tegenwoordig niet meer bij. Video is daarom een belangrijk onderdeel van Mayer’s strategie. Yahoo sloot eerder al een deal met Saturday Night Live om exclusief fragmenten van de show aan te mogen bieden op internet en regelde een samenwerking met de bekende presentatrice Katie Couric.

Op dit moment is Yahoo de op vier na grootste videosite na YouTube en Facebook; er is dus nog wat inhaalwerk te doen. Wellicht dat de populariteit van een House of Cards-achtige serie wonderen kan doen.