Het is de makers van zelfrijdende voertuigen er logischerwijs veel aan gelegen om botsingen met andere objecten te voorkomen. Mocht een aanrijding tussen een zelfrijdende auto van Waymo en een persoon echter onvermijdelijk zijn, heeft het bedrijf een interessante oplossing gevonden om de impact te minimaliseren.
Waymo, ontstaan uit het zelfrijdende auto-programma van Google, werkt namelijk aan een buigbare carrosserie. Dat valt op te maken uit een patent dat eerder deze maand werd toegewezen aan het bedrijf. Daarin beschrijft het bedrijf een dynamische buitenkant, die op basis van het object waarmee gebotst gaat worden ‘hard’ of ‘zacht’ kan worden.
Volgens Waymo kan dit bereikt worden door de carrosserie van de auto te voorzien van zogenaamde tension members – ’trekorgangen’, tussen de panelen van het bodywork. Door deze op een specifieke manier te positioneren en te koppelen aan slimme sensoren kan het oppervlak van de auto een zachtere vorm aannemen wanneer de auto met een persoon in botsing dreigt te komen, terwijl het zijn stijfheid houdt bij een harder object.
Het patent komt al met al bijzonder futuristisch over, maar klinkt al een stuk beter dan het plan om de buitenkant van de auto ‘plakkerig’ te maken, zodat eventueel geschepte personen direct op de auto blijven plakken.