Vorige week is tijdens het Eurosonic Noorderslag Festival in Groningen de nieuwe gratis online-muziekdienst Chordify gelanceerd. Chordify is een gratis online muziekdienst, voor en door muziekliefhebbers, waarmee gebruikers muziek – uit een eigen bibliotheek, of van Youtube of Soundcloud – kunnen omzetten naar akkoorden. Chordify leidt de akkoordsymbolen af uit het audiosignaal en plaatst ze op de juiste maat in een eenvoudige, intuïtieve player. State-of-the-art muziektechnologie is zo beschikbaar voor iedereen, waardoor het studeren en meespelen
van muziek makkelijker en leuker wordt.
De ontwikkelingen van Chordify staan niet stil. Naast het perfectioneren van de akkoordherkenning is Chordify bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden binnen het Chordify-platform. In de bèta-fase heeft Chordify veel feedback ontvangen van gebruikers. Een deel van deze feedback – zoals de toevoeging van gitaar-diagrammen en verbetering van de navigatie – is voor de lancering reeds doorgevoerd.
De website Chordify zal altijd gratis blijven. Dat kan doordat de website is ontworpen om mede gedragen te worden door de achtergrondbeelden. Die zijn, naast voor promotie van bevriende bands, ook in te zetten voor commerciële uitingen. De esthetische lat ligt hierbij altijd hoog: advertenties zien er uit als posters, lifestyle fotografie of kunst. Dit is een methode die al langer met succes wordt toegepast door diensten als WeTransfer en 22Tracks. In de toekomst wordt Chordify uitgebreid met extra betaalde features die het platform nog interessanter maken. Gebruikers met een premium account kunnen bijvoorbeeld een persoonlijke akkoorden-bibliotheek opbouwen en akkoordenschema’s aanpassen, downloaden en printen. Chordify is te gebruiken op tablets en smartphones maar in de toekomst zal er ook een betaalde app ontwikkeld worden, voor meer gebruiksgemak.
Bekijk hier het interview dat Fast Moving Targets had met oprichter Bas de Haas tijdens Eurosonic Noorderslag: