Een maand geleden kondigde Tesla aan dat voortaan iedere Tesla die verkocht wordt alle hardware heeft om volledig zelf te rijden. De bijbehorende software is echter nog niet klaar. Daar wordt nog hard aan gewerkt. Tesla toonde echter wel een demo van hoe een testversie van die software werkt en dat waren indrukwekkende beelden.
Dit weekend heeft Tesla een tweede video online gezet, waarin je een volledig zelfrijdende Model S ziet rondrijden door het stadsverkeer en daarbij zie je tegelijkertijd wat de camera’s en sensoren van de auto zien. Je ziet hoe de computer continu allerlei objecten herkent, zoals andere auto’s, fietsers en voetgangers, maar ook verkeersborden en verkeerslichten. Daarnaast zie je hem de verandering van de omgeving highlighten om zijn beweging te registeren.
De opname is helaas versneld. Daardoor is het kort clipje dat je even snel kunt bekijken, maar tegelijkertijd is het lastiger om details te zien. Vooral het stuk van 1:30 tot 1:45 is interessant. Daar zie je de auto eerst afremmen vanwege voetgangers langs de weg en vervolgens moeiteloos langs een reeks pilonnen in het midden van de weg rijden.
Schaduwmodus
De software die je hier aan het werk ziet, of in ieder geval een versie daarvan, draait al op iedere Tesla die is voorzien van de nieuwe hardware. Niet om daadwerkelijk de auto aan te sturen, maar enkel om te bepalen en te registeren hoe hij de auto zou aansturen. De berekeningen (en de analyses van het beeld die je ziet in video), worden dus wel uitgevoerd maar de software stuurt de auto niet aan in deze schaduwmodus.
Dit is niet alleen bedoeld om de software te testen en heel veel trainingsdata te verzamelen. Tesla wil nog verder gaan. Het wil de data gebruiken om informatie te verzamelen over wanneer de software een ongeluk zou hebben voorkomen (of juist zou hebben veroorzaakt). Het idee van Tesla is dat het deze data vervolgens kan communiceren, bijvoorbeeld als argumenten in de discussie rond het reguleren van zelfrijdende auto’s.
Tesla gaat de ongelukken waar Tesla-rijders bij betrokken zijn dus gebruiken als lobbymiddel. Het is dus niet ondenkbaar dat we Tesla-baas Elon Musk over een half jaar horen zeggen dat de zelfrijdende software “honderden ongelukken had kunnen voorkomen”.