Zo maken Google en Mattel virtual reality kindvriendelijk

Mattel VR-bril

Mattel werkt met Google samen om één van zijn oudere stukken speelgoed op een compleet andere wijze terug te brengen. De nieuwe View-Master is niet langer een ouderwetse kijkdoos voor dia’s, maar een volwaardige VR-bril. Op deze manier willen Google en Mattel virtual reality toegankelijk maken voor de jongste gebruikers.

De View-Master is eigenlijk een houder voor je smartphone, met daarin twee lenzen om hem als virtual realitybril te gebruiken. Zo is het een alternatief voor bijvoorbeeld Google Cardboard, maar dan een stuk steviger. Mattel levert ook een aantal NFC-kaarten, waarmee het mogelijk is om bepaalde VR-apps in te laden.

Kindvriendelijk

Dergelijke VR-brillen voor smartphones bestaan al iets langer – vorig jaar schreven we bijvoorbeeld over de Zeiss VR. Mattel wil virtual reality echter ook voor kinderen toegankelijk maken, wat ze op een aantal interessante manieren doen. Ten eerste zijn er de NFC-kaarten, waarmee het mogelijk is om VR-werelden van Dora the Explorer en Hot Wheels te bekijken.

Maar het ontbreken van een hoofdband speelt ook een belangrijke rol. Dit is een VR-bril die kinderen zelf tegen hun hoofd aanduwen, waardoor hij bij misselijkheid of duizeligheid ook makkelijk te verwijderen is.

Mattel’s View-Master kan meteen ook een flink publiek bereiken: de virtual realitybril zal worden verkocht op Amazon, maar belandt ook in de Amerikaanse winkels Walmart en Target. De bril kost 30 dollar, terwijl de kaartjes voor 15 dollar worden aangeboden.