Twee weken geleden liet Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Amazon-baas Jeff Bezos, voor de tweede keer een raket landen op aarde. Het bedrijf is niet de enige die druk is met het laten landen van raketten op aarde. SpaceX van Elon Musk probeert hetzelfde te bereiken en heeft ook al een succesvolle landing achter de rug.
Waarom beide bedrijven hier zo druk mee zijn? Een raket die na een vlucht weer succesvol landt, kun je hergebruiken, waardoor ruimtevaart goedkoper wordt. Voor ruimtevaartliefhebbers is er nog een extra voordeel: zij kunnen niet alleen kijken naar een raketlancering, maar ook nog een raketlanding.
En dat levert best wel toffe beelden op, helemaal als die beelden gemaakt worden vanuit de raket. Want bij de landing van de New Spehard van Blue Origin twee weken geleden, filmde het bedrijf vanuit de raket naar de grond kijkend. En die beelden heeft het bedrijf verwerkt tot een Vine van 6 seconden:
Our New Shepard booster finishes the return leg of its January 22, 2016 mission. Video sped up to maximize … https://t.co/xxDyO46NrS
— Blue Origin (@blueorigin) February 5, 2016