Het is maar goed dat we in Nederland vooral betalen voor de snelheid van onze internetverbindingen in huis, en niet voor de hoeveelheid data die je per maand kunt verbruiken. Je bent namelijk zo door een paar gigabyte per maand heen. Games kunnen daar een belangrijke rol bij spelen, blijkt uit metingen van WhistleOut. Deze website verzamelde hoeveel data een aantal van onze favoriete spellen verbruiken. En dat is behoorlijk wat!
Vroeger – in de goede oude tijd – had je helemaal geen internet nodig om te kunnen gamen. Nee, je sloot simpelweg je Nintendo 64 aan op je televisie, stopte de cassette erin (goed blazen!) en begon met spelen. Maar met de opkomst van het internet zijn er ook online games bij gekomen, die we veelal samen spelen.
Een goede internetverbinding is tegenwoordig dus onmisbaar. In huis is dat niet zo’n probleem: via het WiFi kom je gemakkelijk online en verbindingen hier zijn vaak betrouwbaar en snel. Maar als je via je mobiele internet speelt, dan wil je dit artikel nog wel even goed lezen. Al dat online gamen – wat bijvoorbeeld via je 4G- of 5G-hotstpot kan – kost namelijk behoorlijk wat data.
Destiny 2 is veelverbruiker
Eén van de grootste verbruikers van de games waar WhistleOut metingen voor deed is Destiny 2. Deze game verbruikt maar liefst 300MB aan data per uur. Dat is best goed om te weten als je bijvoorbeeld je mobiele hotspot gebruikt om op het internet te komen, of als je Destiny 2 via de Xbox Game Pass Ultimate op je Android-toestel speelt. Zo komt je mobiele bundel immers snel aan een einde!
Natuurlijk is Destiny 2 niet het enige spel dat behoorlijk wat data verbruikt. Op nummer één staat de Microsoft Flight Simulator (2020) met maar liefst 700 MB per uur. Destiny 2 neemt de tweede plek in op de lijst, gevolgd door Counter-Strike: Global Offensive (250MB per uur). De top vijf wordt afgemaakt door Overwatch (135MB per uur) en Dota 2 (120MB per uur).
Deze games verbruiken weinig
Natuurlijk zijn er ook games die juist veel minder data verbruiken en daarmee beter geschikt zijn om te spelen op je mobiele bundel. Dat geldt bijvoorbeeld voor Hearthstone, dat slechts 3MB data per uur verbruikt. Andere games die weinig data per uur verbruiken zijn Final Fantasy XIV (20MB), Sea of Thieves (30MB), Monster Hunter: World (30MB), Rocket League (40MB), Minecraft (40MB), World of Warcraft (40MB), Call of Duty: World War II (40MB) en PUBG (40 MB).
Dat PUBG zo laag op de lijst staat, is opvallend. Een algemene regel is namelijk dat online shooters meer data gebruiken, omdat ze constant de positie van alle spelers moeten updaten. Maar de verschillen onderling blijken behoorlijk groot. PUBG gebruikt dus maar 40MB data per uur, maar Fortnite gebruikt maar liefst 100MB per uur.