Slimme software kan meten onder welke hoek je met je vinger een touchscreen aanraakt

Het bedrijf Qeexo is er in geslaagd om software te ontwikkelen voor touchscreens dat op basis van een slim algoritme kan zien onder welke hoek je het scherm aanraakt. Het bedrijf, dat voortkomt uit de Carnegie Mellon University, demonstreert de nieuwe functionaliteit op een normale Samsung smartphone.

De grootste innovatie op het gebied van touchscreens is zonder meer de nieuwe invoermogelijkheid 3D Touch, die terug te vinden is in de recent geïntroduceerde iPhone 6S. Apple heeft er op deze manier voor gezorgd dat het touchscreen niet alleen de locatie van je vinger kan waarnemen, maar ook verschillende soorten druk. Dit kan eventueel gebruikt worden voor nieuwe invoeropties, al weten veel ontwikkelaars momenteel nog niet wat ze ermee aanmoeten.

Echter is voor de innovatie van Apple speciale hardware nodig, terwijl het team van Qeexo er in geslaagd is om additionele invoermogelijkheden te introduceren zonder hardwarematige aanpassingen te doen aan bestaande smartphones. De zogenaamde ‘FingerAngle’-software zorgt er niet alleen voor dat het scherm de hoek van de vinger kan vaststellen, je kunt met de software ook je vinger draaien terwijl je hem op het scherm gedrukt houdt; iets wat zonder de speciale software geen resultaat heeft.

Vooralsnog werkt de software enkel op Android-telefoons. Dit komt waarschijnlijk doordat het besturingssysteem meer open is voor alternatieve invoermogelijkheden. Het is hierdoor onduidelijk of de techniek ooit te gebruiken zal zijn op iOS.