Aanstaande zondag is het zover. Dan krijgt Max Verstappen eindelijk een nieuwe auto. De Red Bull Racing RB13 om precies te zijn, zijn Formule 1 wagen voor 2017. Na de feestelijke presentatie a.s. zondagmiddag mogen coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen hun nieuwe speeltje gelijk uitproberen, in een eerste test op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Iets waar ze waarschijnlijk reikhalzend naar uit hebben gekeken, na zich 2 maanden stierlijk te hebben verveeld:
Max Verstappen pet 2017
Vorige maand liet Red Bull Racing alvast wat eerste beelden lekken van de nieuwe auto en de wijze waarop deze tot stand komt. Zoals eerder al bekend werd worden alle Formule 1 auto’s dit jaar langer en breder, en krijgen ze flink wat meer downforce.
In de beelden van Red Bull zelf is te zien dat aan de kleurstelling van de wagen vooralsnog niet zo heel erg veel veranderd. Dat viel ook al op te maken uit de nieuwe team merchandise die deze week onthuld werd, en nu al verkrijgbaar is in de Red Bull webshop. Die Max Verstappen 2017 pet kun je dus al vast in je winkelmandje gooien.
4-5 seconden sneller
Volgens teambaas Christian Horner gaan de aanpassingen aan de auto’s er voor zorgen dat de Red Bull RB13 tot wel 4-5 seconden per rondje sneller is. Maar het wordt ook harder werken voor de coureurs, omdat ze topfit (en sterk) moeten zijn om de auto op de baan te houden. Toch verwacht iedereen bij Red Bull dat het seizoen 2017 een stuk spannender wordt dan in 2016: De nieuwe regels betekenen dat elk team zijn auto van de grond af aan opnieuw moet opbouwen. Dat kan heel goed uitpakken, of helemaal verkeerd. “En dan zijn er nog 20 races waarin je kunt proberen de zaak te redden”, aldus Horner.
Lucky number 13
Opvallend is dat Red Bull besloten heeft om zijn nieuwe auto’s voor 2017 de RB13 te dopen. In de Formule 1 is nummer 13 al decennialang een no-go area vanwege een hardnekkig bijgeloof in de sport. In 1925 en 1926 crashten er twee Formule 1 coureurs die op dat moment met startnummer 13 reden, en als gevolg daarvan wordt het ongeluksnummer lange tijd geschrapt. Pas in 1963 verschijnt er weer een Formule 1 auto met nummer 13 aan de start van een race: De Mexicaan Moises Solana rijdt welgeteld één race in zijn BRM met daarop nummer 13.
Daarna zien we nummer 13 opnieuw lange tijd niet meer terug in de F1. De startnummers van coureurs worden jarenlang uitgedeeld op basis van de resultaten van het seizoen daarvoor, met andere woorden: De wereldkampioen rijdt altijd met nummer 1, en zo verder. Na het team dat nummers 11 en 12 draagt, springen de nummers over naar nummer 14 en 15. Niemand vraagt zich ooit hardop af waarom eigenlijk, het is een soort ding waaraan iedereen zich gewoon houdt.
Maldonado
In 2014 verandert dat allemaal, als coureurs zelf hun vaste racenummer mogen gaan kiezen dat de rest van hun carrière bij hun blijft. Pech voor Max Verstappen, die pas in 2015 zijn entree in de sport maakt. Zijn favoriete nummer (3) is dan al gekozen door zijn latere teamgenoot Daniel Ricciardo. Hij besluit daarom nummer 33 te omarmen, omdat een dubbele 3 volgens hem ‘dubbel geluk’ betekent.
2014 betekent echter ook de langverwachte terugkeer van het getal 13 in de Formule 1. Pastor Maldonado van team Lotus durft het aan om het ongelukscijfer als coureursnummer te kiezen en rijdt twee seizoenen (2014-2015) lang met nummer 13 op zijn wagen. Fataal crashen deed hij gelukkig niet, maar geluk bracht het cijfer hem evenmin: Na twee matige seizoenen in de Formule 1 met startnummer 13 maakte hij bekend zijn F1 carrière voorgoed aan de wilgen te hangen.
RB13
En nu tart Red Bull Racing opnieuw het lot door een auto met nummer 13 te lanceren. Niet qua startnummers dus, want Ricciardo en Verstappen blijven onder hun eigen nummers 3 en 33 rijden in 2017. Maar met een auto die de RB13 heet neemt het team natuurlijk wel ‘risico’, geven ze zelf ook toe in deze blogpost op de Red Bull website.
Er werd namelijk best wel even getwijfeld over de naam van de auto, die in principe gewoond de opvolger van de RB12 uit 2016 is. Zo werd er bewust van afgezien om de auto ook nog eens op 13 februari van dit jaar te lanceren, want ja, “that’s just asking for trouble“. Ook verwijst het team voor de zekerheid nog even naar landen waar nummer 13 juist geluk brengt, zoals Venezuela. Precies de reden dat de Venezolaan Maldonado voor dat startnummer koos, alhoewel dat voor hem dus niet al te best uitpakte.
We’re in a lot of trouble, aren’t we? Does anyone have a potato? Then again, what did 2013 bring... Deel deze quoteVolgens Red Bull is het eigenlijk allemaal onzin. Om je geluk op te hangen aan een nummer. Het vergt bravoure om dat te zeggen, in een sport die jarenlang van bijgeloof aan elkaar hing. Maar ondanks de twijfel, weet Red Bull uit eigen ervaring dat er aan nummer (20)13 ook grote successen kunnen hangen. Here’s hoping…