Franse spoorwegen gaan hogesnelheidstrein zonder machinist testen

TGV

Een autonoom rijdende trein zonder machinist is technologisch niet heel vernieuwend meer. In Londen rijdt al sinds eind jaren 80 een metro zonder bestuurder rond: de DLR. Maar een hogesnelheidstrein die met 300 km/u dwars door een land raast, is wel andere koek dan een metro in een stad. In Frankrijk zijn ze plan om in 2023 te starten met het in gebruik nemen van autonome hogesnelheidstreinen.

In 2019 start de Franse spoorwegmaatschappij SNCF met het testen van een prototype van zo’n autonome hogesnelheidstrein, meldt FranceInfo. De trein bevat sensoren die obstakels op het spoor kunnen herkennen, zodat de trein in geval van nood zelfstandig kan remmen.

Het systeem is een stuk complexer dan de systemen die in metro’s gebruikt worden. De treinen rijden namelijk op een veel hogere snelheid. Daarnaast liggen de sporen open en bloot in het landschap. Er kunnen dus takken of dieren op het spoor terecht komen, waarvoor de trein ongepland moet remmen.

Parijs – Lyon

Het hele systeem van hogesnelheidstreinen zou op afstand kunnen worden bestuurd, maar voor de zekerheid is er nog wel machinist aan boord van de trein. Die kan de besturing dan overnemen als er problemen zijn. Het systeem zou er vooral voor moeten gaan zorgen dat de treinen sneller kunnen rangeren, van rijrichting veranderen etc.

Daardoor zou er een kwart meer ritten kunnen worden gemaakt op het traject tussen Parijs en Lyon. Dat was het eerste traject van de TGV en is het traject waar de trein in 2023 moet gaan rijden.

De foto boven dit artikel is gemaakt door Vincent de Morteau en beschikbaar gesteld onder een Creative Commons 3.0 share-alike licentie.