Facebook laat mensen advertentiesysteem controleren na ‘jodenhater’-schandaal

Facebook gaat vaker menselijke beoordelaars inzetten om advertentietrefwoorden te beoordelen. Dat schrijft Sheryl Sandberg, COO van het bedrijf, nadat bleek dat bedrijven onder meer advertenties konden richten op de categorie ‘jodenhater’. Sandberg, zelf joods, zegt teleurgesteld te zijn dat deze trefwoorden in het advertentiesysteem van Facebook terecht zijn gekomen.

“Het feit dat hatelijke woorden werden aangeboden als opties was compleet ongepast en een mislukking van onze kant”, schrijft Sandberg. De advertentie-opties werden vorige week ontdekt door ProPublica.

Sandberg schrijft dat de advertentie-opties verschenen omdat Facebook-gebruikers diezelfde termen invulden bij de categorieën ‘werk’ of ‘opleiding’ van hun profiel. “Het was nooit de bedoeling en we hadden nooit verwacht dat deze velden zo gebruikt zouden worden – en dat is onze schuld”, schrijft Sandberg. “En we hebben [de antisemitische termen] niet zelf gevonden – en dat is ook onze schuld.”

Maatregelen

Nu gaat Facebook dus vaker mensen inzetten om de algoritmes te controleren. Om hoeveel mensen het precies gaat en hoe zij handmatig de categorieën gaan controleren, zegt Sandberg er niet bij. Het bedrijf belooft ook strenger op te treden, zodat offensieve advertentiemogelijkheden gericht op onder meer ras, religie, geslacht of beperkingen niet meer mogelijk zijn.

Facebook wil het ook mogelijk maken dat mensen die misbruik maken van het advertentiesysteem dat direct aan het bedrijf kunnen rapporteren. Hoe dat er precies uit gaat zien, is onbekend.