Dit is wat Uber wist over gestolen Waymo-documenten voor ze Otto overnamen

Zelfrijdende auto van Uber

Er is al enige tijd een rechtszaak bezig tussen Uber en Google-zuster Waymo. Waymo claimt namelijk dat de taxidienst gestolen technologieën gebruikt voor zijn zelfrijdende auto’s. Uber zegt op zijn beurt er niets van af te weten. Een nieuw verschenen document geeft hier meer duidelijkheid over.

Laten we eerst even terug gaan in de tijd. Anthony Levandowski verliet in 2016 Google om een eigen bedrijf te beginnen voor zelfrijdende auto’s: Otto. Slechts twee maanden later werd zijn bedrijf overgenomen door Uber, die ook zelfrijdende auto’s wil ontwikkelen.

Waymo, wat in 2016 nog onderdeel was van Google, ontdekte echter dat Uber met technologieën werkt die wel erg veel op die van hen lijken. De Google-zuster beschuldigt de taxidienst er nu van met gestolen technieken te werken. En de documenten waar die technieken in beschreven staan, zouden door Levandowski gestolen zijn en meegenomen zijn naar Uber. Levandowski heeft tot nu toe steeds geweigerd hier iets over te zeggen.

Rapport

Voor een bedrijf echter wordt overgenomen, is het gebruikelijk om eerst een rapport op te stellen over welke zaken er gedaan worden en wat het bedrijf waard is. In de rechtszaak eiste Waymo dat dit rapport als bewijs werd aangeleverd en de rechter ging akkoord. Nu is dat rapport naar buiten gekomen, meldt TechCrunch, en nu weten we dus ook wat Uber wist voor het Otto opkocht.

Het rapport werd opgesteld door het cybersecurity-bedrijf Stroz Friedman. Dat bedrijf werd gevraagd om te onderzoeken of Levandowski en andere Otto-werknemers geheime informatie hadden gestolen van Google, of hun concurrentiebeding hadden gebroken. In totaal werden er ruim 100.000 documenten, 74.000 afbeeldingen en 176.000 bronbestanden bekeken voor het rapport.

En dan nu de grote onthulling: volgens het rapport had Levandowski inderdaad toegang tot bestanden van Google, inclusief die gerelateerd aan het ontwerp van zelfrijdende auto’s, maar er wordt niet geconcludeerd wat hij precies met de data deed. Hij had overigens ook na zijn vertrek bij Google nog toegang tot de documenten.

Vijf schijven

Verder heeft Levandowski tegenover Stroz Friedman gezegd dat hij vijf schijven in een kast had gevonden met informatie van Google. De schijven vond hij toen hij zijn huis doorzocht, op zoek naar apparaten die hij aan de onderzoekers moest geven. De schijven had hij echter vernietigd in een bedrijf genaamd Shred Works in Oakland. Op de schijven stonden volgens Levandowski ontwerp bestanden en broncode, gerelateerd aan de zelfrijdende auto’s van Google.

Daarnaast zei Levandowski dat hij Uber-werknemers had geïnformeerd, inclusief de toenmalige CEO Travis Kalanick, over het bestaan van de schijven. Dat zou hij in maart 2016 gedaan hebben. Volgens Levandowski wilde Kalanick niets met de schijven te maken hebben en zou hij gezegd hebben dat hij “moest doen wat hij moest doen”. Daarop besloot Levandowski om de schijven te vernietigen.

Stroz Friedman is tijdens het onderzoek ook langs geweest bij Shred Works, maar kon niet bevestigen dat de documenten inderdaad vernietigd moesten worden van Levandowski. Een werknemer van het bedrijf vond een bonnetje wat er op duidt dat hij geld heeft ontvangen om de schijven te vernietigen. Maar de handtekening op de bon was onleesbaar en niemand in het bedrijf herkende Levandowski op een foto.

E-mails

Stroz Friedman vond verder 50.000 werk-e-mails uit de tijd dat Levandowski nog bij Google werkte op zijn persoonlijke computer. Levandowski claimde dat hij zich niet herinnerde wanneer hij die e-mails voor het laatst had bekeken. Ook zou hij er “verrast hebben uitgezien” toen hij hoorde hoeveel er precies op de laptop stonden.

Tien van de e-mails waren bekeken tussen september 2015 en januari 2016, toen Levandowski Google verliet. Volgens de onderzoekers was het “moeilijk te geloven dat Levandowski voor het gesprek niet volledig op de hoogte was van de data die hij had bewaard”.

Volgens Stroz Friedman had Levandowski de Google-bestanden ook bekeken nadat hij het bedrijf verliet, om ze vervolgens te verwijderen. Hierbij ging het ook om broncode en elektronische ontwerpen van zelfrijdende auto’s. Verder vroeg hij een onbekend persoon om iMessages van hem te verwijderen tijdens het onderzoek. Ook probeerde hij zijn prullenbak van zijn Macbook Pro te legen toen hij in het kantoor van Stroz Friedman was.