Dataschandaal of niet, Nederlanders blijven op Facebook zitten

Facebook

Het nieuws stond de afgelopen maanden bol van de berichten over Facebook en het dataschandaal rond Cambridge Analytica. Arjen Lubach riep in zijn programma Zondag met Lubach zelfs op om massaal van het sociale medium af te gaan. Maar het werkte niet. Volgens onderzoek van Telecompaper zitten we namelijk met zijn allen nog steeds op Facebook.

De marktonderzoeker vergeleek de gebruikscijfers van het sociale medium van voor en na het dataschandaal. Twee maanden voor het schandaal, in januari, stond de app op 73 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Vorige maand lag dat aantal ook nog ruim boven de 70 procent. We kunnen dus niet over een significante daling spreken.

En we blijven die app ook gebruiken. Net als in januari lag het gemiddelde gebruik van de app in april op 25 dagen per maand. Toch waarderen we de app wel minder, al is die trend al eind 2016 ingezet. En die trend speelt bij bijna alle sociale media en chatapps, stelt Telecompaper.

Cambridge Analytica

Cambridge Analytica bleek eind maart de data van miljoenen Facebook-gebruikers onrechtmatig te gebruiken. Hoewel het sociale medium hier al eerder van af wist, werd het pas naar buiten gebracht nadat een klokkenluider er over sprak.

Niet lang daarna werd de hashtag #DeleteFacebook populair op Twitter. Zondag met Lubach riep mensen op hun account te verwijderen. Hoewel ongeveer 10.000 mensen dat deden, is dat slechts een derde van de mensen die mee zeiden te doen aan de actie. En 10.000 mensen komt neer op nog niet eens 0,1 procent van de 11 miljoen Nederlandse gebruikers.