YouTube lanceert interactieve reclames waar je producten in kunt kopen

De kans is groot dat je binnenkort geheel nieuwe advertenties op YouTube gaat zien. In die advertenties zie je niet alleen reclame voor producten of diensten, maar kun je ze ook direct aanschaffen zonder het platform te verlaten. De nieuwe vormen van advertenties zijn door Google aangekondigd op zijn blog.

De bedoeling is dat bedrijven je kunnen verleiden om actie te ondernemen. Zo kunnen adverteerders je direct een product laten kopen vanuit een advertentie, maar je ook een app laten downloaden. Daarvoor verlaat je het platform niet. Zo hoef je minder stappen te nemen om de door het bedrijf gewenste actie uit te voeren, en hopen bedrijven dat je zo meer gaat kopen.

De advertenties kunnen onder meer interessant zijn voor reismaatschappijen. Zij kunnen bijvoorbeeld laten zien wanneer een vlucht naar een bestemming waar je eerder op gezocht hebt vertrekt. Vervolgens kun je direct een ticket kopen voor die vlucht. Hetzelfde geldt ook voor bioscopen, die kunnen tonen wanneer de volgende film draait.

Analytics

Bedrijven krijgen verder meer inzicht in de mensen die hun advertenties zien. Zo kunnen ze zien hoeveel mensen positief beïnvloed zijn door de advertentie en wat de kosten per beïnvloed persoon zijn.