Zien: Voor het eerst landt een vliegtuig volledig autonoom

TUM-vliegtuig-autonoom-landen

Een vliegtuig kan tegenwoordig al veel zelf, en dan met name autonoom de geplande route vliegen. Met specifieke apparaten op de grond kunnen ze soms zelfs automatisch landen. In de toekomst is dat mogelijk anders: onderzoekers van de Technische Universität München (TUM) hebben een automatisch landingssysteem gemaakt voor kleine vliegtuigen. En het werkt.

Zoals gezegd: een vliegtuig kan zichzelf tegenwoordig al wel landen. De systemen hiervoor zijn echter niet volledig autonoom. Ze gebruiken een set radiosignalen die door stations op grote vliegvelden worden uitgezonden. Die signalen vertellen een vliegtuig waar de landingsbaan is. En dat systeem wordt vaak ook alleen ter ondersteuning gebruikt door piloten.

Het nieuwe systeem van TUM is anders, schrijft TechCrunch. Dit systeem heeft helemaal geen apparatuur of technologie aan de grond nodig om te landen. En dat is nog best een uitdaging, aangezien het wel moet weten waar de landingsbaan is. GPS is niet goed te gebruiken, want dat is niet accuraat genoeg. En die radiosignalen zijn niet op ieder vliegveld aanwezig.

De computer gebruikt daarom dezelfde methode die piloten gebruiken om de landingsbaan te vinden: zijn ogen. Op het vliegtuig zitten dan ook camera’s die zowel in het licht zien als met infrarood.

Succesvolle test

TUM deed vervolgens een test met een vliegtuig voor een enkele passagier: de piloot. Het gaat om een Diamond DA42 die een automatisch controlesysteem bevatte, evenals een processor voor beeldherkenning. Samen heet het systeem de C2Land.

Dat vliegtuig ging de lucht in met piloot Thomas Wimmer. En de testvlucht was succesvol. Wimmer heeft de gehele tijd zijn handen in zijn schoot gehad, en hoefde het vliegtuig dus niet te helpen bij de landing. Het voertuig landde zelfs precies op het midden van de landingsbaan.

Daarmee is er een enorme mijlpaal neergezet. Met de radiosignalen die we nu gebruiken voor automatische landingen kan immers iets fout gaan, als ze überhaupt al aanwezig zijn. Het systeem van TUM kan alles zelf, en dankzij infrarood ziet het de landingsbaan ook met slecht weer. Daar kan een piloot overduidelijk zijn voordeel mee doen.

Experimenteel

Verwacht echter niet dat de C2Land binnenkort op ieder vliegtuig ziet. Op dit moment is alles nog erg experimenteel en er is logischerwijs nog geen toestemming van de autoriteiten om het op grote schaal in te zetten. In de toekomst verandert dit mogelijk.