Als ik Bosch zeg dan roep je wasmachines of boormachines. Oké, misschien is dat lichtelijk overtrokken, maar het dat zijn wel productcategorieën waarmee het Duitse bedrijf bekend staat bij veel (Nederlandse) consumenten. Toch doet het bedrijf meer dan je kleren schoonhouden of gaten boren. Er kunnen maar weinig auto’s goed functioneren zonder de techniek en onderdelen van Bosch.
BoschHet van oorsprong Duitse Bosch is opgericht in 1886 en heeft wereldwijd zo'n 300.000 medewerkers. Het bedrijf specialiseert zich in auto-onderdelen, elektrisch gereedschap, veiligheidssystemen en huishoudelijke apparaten.Daar sprak ik Alexander Vancolen, teamleider Mobility Solutions bij Bosch, over tijdens een persevenement in Maarssen. Op deze zonnige middag liet de Belg al snel blijken waar volgens hem en Bosch de toekomst ligt voor het Duitse bedrijf uit 1886: zelfrijdende auto’s. Ondanks dat Vancolen zelfrijdende auto’s als belangrijkste ontwikkeling ziet, heeft zijn afdeling recent een andere naam gekregen. Van automotive naar mobility solutions, want “de producten die we aanbieden zijn niet meer uitsluitend voor auto’s, we maken bijvoorbeeld ook een aandrijfsysteem voor elektrische fietsen. Meer dan zeventig fietsmerken gebruiken ons systeem.”
Op het gebied van automotive zijn er voor Bosch drie strategische thema’s die er toe doen: “Automated, Connected en Electric.” Vanaf 2020 denkt Bosch dat elektrische voertuigen exponentieel gaan toenemen, iets wat ook overeenkomt met de vooruitblikken van de Nederlandse overheid.
In 2020 zijn zelfrijdende auto’s de norm
Dat auto’s meer geautomatiseerd moeten gaan functioneren is volgens Vancolen belangrijk om een paar redenen. Ten eerste is het een kwestie van efficiëntie. “Als auto’s zelfstandig kunnen gaan rijden, kunnen ze bijvoorbeeld zuiniger rijden en ook dichter op elkaar.” Daarnaast zorgt automatisering er ook voor dat mensen die voorheen om wat voor reden dan ook niet meer konden rijden, nu weer een kans krijgen om zelfstandig van A en B te komen. “Maar het grootste voordeel van geautomatiseerd rijden komt voort uit het feit dat 90 procent van de ongevallen die nu gebeuren veroorzaakt worden door menselijke fouten.”
Maar er zijn nog hele reële problemen die overkomen moeten worden: alle sensoren voor de zelfrijdende auto, waar onder andere Bosch aan werkt, moeten nog geoptimaliseerd worden. Daarnaast is er ook een stuk veiligheid waar de automotive-industrie nog goed over moet nadenken. “De auto zal sowieso in verbinding staan met de cloud, dus alle informatie die de auto genereert, die moet op een versleutelde manier verzonden worden.”