Toen Samsung vorige week zondag de Galaxy S7 aankondigde, was virtual reality een belangrijk onderdeel van de presentatie. En rond de promotie van het nieuwe toestel heeft Samsung een popup-winkel geopend in Amsterdam, waar mensen niet alleen het toestel kunnen zien, maar vooral de Gear VR, waar je het toestel in kunt stoppen, kunnen ervaren.
Samsung lijkt zich te willen positioneren als een belangrijke speler op de virtual reality-markt. Met een relatief goedkoop product, dat toegankelijker is dan de dure Oculus Rift en HTC Vive. “Je krijgt op deze manier de massa aan virtual reality”, zegt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung in Nederland.
Cardboard
Wij brengen de ervaring verder dan de Cardboard Deel deze quoteHet schoolvoorbeeld van de massa in aanraking brengen met virtual reality is natuurlijk Google met zijn Cardboard. “Een Cardboard is een makkelijke instap om virtual reality een keer te proberen, maar wij brengen de ervaring weer een stuk verder”, zegt Van Walt Meijer daarover. “Ik durf wel te stellen dat wij de aanjager zijn van virtual reality. We maken het voor een heleboel mensen toegankelijk, want het is niet duur. Natuurlijk heb je wel een Samsung Galaxy S6, S7 of Note-toestel nodig. Maar als je daarvoor kiest, heb je een toegankelijke virtual reality-oplossing.”
En om de bril nog toegankelijker te maken geeft Samsung hem gratis weg aan iedereen die de Galaxy S7 of Galaxy S7 Edge vooruitbestelt. Exacte cijfers wil de marketingmanager niet noemen, maar hij denkt dat deze actie zeker gaat bijdragen om virtual reality verder de markt op te krijgen. “We zijn erg tevreden over de pre-ordercijfers van de S7 in vergelijking met die van de S6. Ik denk dat we een groot aantal mensen heel blij gaan maken met een VR-bril.”
Content
Een grote uitdaging daarbij is uiteraard de content. Je kunt wel iedereen een gratis VR-bril geven, maar mensen moeten vervolgens wel een reden hebben om deze ook te gebruiken. “Je moet gave content beschikbaar hebben om er voor te zorgen dat mensen de bril blijven gebruiken.”
Samsung kiest er daarom bewust voor om zelf content te produceren. “Het is belangrijk dat er goede content is, dus wij hebben daar ook een rol in”, zegt Van Walt Meijer. “Met Oud & Nieuw gaven Sunnery James en Ryan Marciano een optreden in Brazilië. Dat hebben we in 360 graden opgenomen. Daarmee stellen we mensen in staat dingen te beleven waar ze normaal gesproken niet zo snel in aanraking mee komen.”