Nokia’s kaartendienst HERE was in 2015 het middelpunt van een verhitte overnamestrijd. Toen de rook was opgetrokken bleken Uber, Facebook en Apple nergens meer te bekennen en bleken autofabrikanten Audi, BMW en Daimler gezamenlijk de nieuwe eigenaar.
Terwijl er rond de overname grote vraagtekens waren rond de deal, ziet de wereld er amper twee jaar later geheel anders uit. Met HERE als kaartleverancier wist Mercedes-Benz als eerste een testlicentie te krijgen voor autonoom rijden met een consumentenvoertuig in de Verenigde Staten en verbaasde het Duitse automarkt de wereld met hun zelfrijdende auto’s en trucks.
Touwtjes in handen
“Kaarten zijn zo belangrijk”, aldus Daimlers Dieter Zetsche op het podium van SXSW. “Nou ja, behalve voor Amerikanen misschien, gezien het feit dat dit land ontdekt is bij een gebrek aan goede kaarten.”
Maar die belangen liggen in 2017 wel anders, meent de Duitser. Immers: de strijd om zelfrijdende voertuigen draait niet langer om innovatie onder motorkap, maar om technologische vernieuwing. “En de grootste troefkaart is de toegang tot complete, real-time bijgewerkte kaarten in de auto”, stelt Zetsche.
En dus was de overname van HERE voor 2,8 miljard dollar een logische stap volgens Zetsche, terwijl menig buitenstaander zich afvroeg waarom het bedrijf niet ging samenwerken met bedrijven als Google of TomTom.
“In onze beleving had geen enkele andere partij de informatie die wij nodig hebben überhaupt in zicht”, stelt Zetsche. “En daar bovenop verwachten onze klanten het allerbeste, iets dat we alleen kunnen bieden als we de touwtjes in handen houden.”
Enorme dataset
Op dit moment zijn Daimler, Audi en BMW samen met HERE bezig om die enorme kaartenset te ontwikkelen. Doelstelling hierbij is het inscannen van de wereld om ons heen in een 3D model en deze informatie real-time te kunnen delen met andere auto’s onderling.
Via testvoertuigen en slimme technologie in bestaande voertuigen worden die datasets nu aangevuld met ruim 7 petabyte aan data per uur.
Daar ligt volgens Zetsche ook de grootste uitdaging om echt ‘real-time’ te gaan. Want naast de rekenkracht die nodig is om al die data te verwerken, waar Intel een rol in gaat spelen, is er ook een ontzettend betrouwbaar en snel datanetwerk nodig.
Mobiele data
Zetsche: “Willen we echt een stap maken richting een wereld waarin autonome voertuigen veilig over onze straten rijden, moet er nog veel gebeuren qua mobiele datanetwerken. Wie weet hebben we wel 12G nodig, in plaats van een miezerige 5G aan data.”
Indirect lijkt Zetsche daarmee op de rem te trappen en de verwachtingen rondom zelfrijdende auto’s licht te temperen. Edzard Overbeek van HERE sluit daar op aan: “Dit is een veels te complexe materie om snel en gemakkelijk op de markt te brengen en testen kost nu eenmaal tijd.”