Spotify gaat blockchain gebruiken om royalties te managen

Spotify heeft de Amerikaanse startup Mediachain overgenomen, schrijft VentureBeat. Waar die interesse vandaan komt is snel duidelijk: Mediachain heeft een database en protocol voor het registreren, identificeren en volgen van creatieve werken over het gehele internet ontwikkeld.

Mediachain werkt aan een blockchain-techniek waarmee ze onder meer gegevens van eigenaren van specifieke media vastleggen. Daarmee kunnen makers en de eigenaren van bepaalde rechten bewijzen dat zij een bepaald werk bezitten en daar geld voor ontvangen. Voor Spotify betekent dit dat ze gemakkelijk kunnen zien wie er geld moet krijgen voor welke muziek.

Juist dat is namelijk een probleem. Hoewel bedrijven als Spotify artiesten en uitgevers wel willen betalen, weten ze vaak niet wie ze wat moet ontvangen. Zeker bij kleinere artiesten of onafhankelijke labels is dit een probleem. Spotify heeft hier zelfs al een rechtszaak over gehad: een uitgever klaagde ze aan vanwege onbetaalde royalties. Uiteindelijk moest Spotify 30 miljoen dollar betalen. Ook beloofde het bedrijf betere technieken te gebruiken om zo goed mogelijk hun best te doen om de juiste mensen en bedrijven te betalen voor bepaalde muziek.

Blockchain

Blockchain heeft al voor meer interessante diensten gezorgd. Zo is het de basis voor de digitale valuta bitcoin. Bij de bitcoin wordt precies bijgehouden wie de eigenaar is van een zogeheten token en hoeveel die waard is. Aangezien een token niet twee eigenaren kan hebben, is het lastig om bijvoorbeeld te frauderen.

Kijken we naar muziek, dan kan een blockchain gebruikt worden om alle informatie over wie welk nummer heeft gemaakt op een plek neer te zetten. Daardoor hoef je geen derde partij in te schakelen, die mogelijk fouten maakt.