Facebook gebruikte de VPN-dienst Onavo Protect om inzicht te krijgen in het internetgedrag van gebruikers. Dat zeggen anonieme bronnen tegen The Wall Street Journal. Facebook kocht het Israëlische bedrijf Onavo in 2013 voor een onbekend bedrag. De analyse van gebruikersgedrag leidde er onder meer toe dat Facebook in 2014 WhatsApp kocht.
In de voorwaarden van diensten van Onavo staat dat het bedrijf onder meer weet welk besturingssysteem je gebruikt, waar je je bevindt, welke apps je gebruikt en de websites je bezoekt. Facebook gebruikt die gegevens om apps die mogelijk een bedreiging voor het platform vormen te ontdekken – en vervolgens te kopiëren.
Houseparty
Zo zou het bedrijf zijn pijlen gericht hebben op Houseparty. Volgens bronnen van The Wall Street Journal lanceert Facebook deze herfst kopie van deze app. Met Houseparty kunnen gebruikers in een groep video livestreamen. Facebook en Houseparty hebben vorig jaar nog om de tafel gezeten, schrijft The Wall Street Journal. Het team van Houseparty interpreteerde die vergaderingen als interesse voor een mogelijke overname.
Volgens bronnen van The Wall Street Journal kiest Facebook er echter voor om een eigen alternatief te ontwikkelen. Vorige maand berichtte The Verge al over de plannen van het bedrijf. Dat nieuws voerde de druk bij Houseparty op, schrijft The Wall Street Journal. Het bedrijf zegt de concurrentie aan te willen gaan met Facebook, maar dat wordt een flink gevecht. Houseparty heeft ongeveer 1 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Facebook weet sinds kort al 2 miljard mensen per maand te bereiken.
Facebook neemt regelmatig bedrijven over die een mogelijke bedreiging voor het platform vormen. Zo probeerde het in 2013 ook Snapchat te kopen. Het bedrijf ging echter niet op het bod in, waarna Facebook veel functies uit de app kopieerde voor zijn eigen apps.