YouTube komt met zijn eigen variant op het Stories-format: Reels. Dat heeft het videoplatform gisteren bekendgemaakt op zijn blog. Het Stories-format werd in 2013 geïntroduceerd door Snapchat en later gretig overgenomen door concurrent Facebook. De socialmediagigant plaatste het format onder meer in de apps van Instagram, Facebook en WhatsApp.
YouTube Reels is niet exact een kopie van Snapchat Stories, maar een variant erop. Aan TechCrunch heeft het bedrijf laten weten dat het met Reels videomakers op een andere manier met fans wil laten omgaan. Videomakers kunnen met Reels een update geven aan hun fans, zoals een kijkje achter de schermen, zonder een volledige video te plaatsen.
De makers kunnen met Reels een video van maximaal dertig seconden plaatsen. De video’s zijn vorm te geven met geluiden, muziek, tekst en stickers. In tegenstelling tot Stories op Snapchat en andere sociale media verdwijnen Reels niet na een bepaalde tijd. Ook kunnen makers meerdere Reels tegelijk maken.
De Reels verschijnen voor gebruikers op een aparte pagina van de videomaker. Gebruikers zullen dus zelf op zoek moeten om de video’s te bekijken. Als zij dat doen, bestaat er echter wel een kans dat Reels op de homepagina van de gebruikers als aanbevolen video verschijnt.
Wanneer de testfase van Reels van start gaat en hoeveel videomakers toegang krijgen tot het format, is onbekend. Ook is niet bekend hoe lang de testfase waarschijnlijk gaat duren en wanneer Reels voor een breder publiek beschikbaar wordt.